Dit doen nachtbrakende kinderen met je lichaam en geest

Slaapgebrek komt veel voor bij jonge ouders. En veel mensen vinden dat het ‘er gewoon bij hoort.’ Natuurlijk is dat ook zo, maar het is wel belangrijk om jezelf in de gaten te houden. Want slaapgebrek heeft meer invloed op je lichaam én je geest dan je misschien denkt.

Slaapgebrek niet alleen in de eerste maanden

Bij slaapgebrek denk je vaak vooral aan de eerste maanden met je baby en het wakker worden voor voeden en/of verschonen. Maar uit onderzoek blijkt dat veel ouders langer dan dat met een tekort aan slaap worstelen. Vaak wel zes jaar. En dat kan zijn tol eisen.

Moeder Jessica ondervond dit aan den lijve. Door verborgen reflux en een koemelkallergie had haar zoon veel buikpijn en sliep daardoor erg slecht. Zelfs toen de juiste medicijnen gevonden waren duurde het nog jaren voor hij goed doorsliep. Door haar eigen slaapgebrek kon ze maar weinig hebben. Tot het punt dat haar relatie én vriendschappen er van in gevaar kwamen en strandden. Ook werken werd onmogelijk, omdat Jessica zich niet meer goed kon concentreren

Gevolgen op korte en lange termijn

Slaapdeskundige Roel Kurvers, ziet dit vaker. Hij legt uit dat er sprake is van langdurig slaapgebrek als je minstens drie maanden lang, drie keer per week niet genoeg kunt slapen. Dit kan zijn omdat je niet in slaap kunt vallen, niet door kunt slapen, of veel te vroeg wakker wordt. Op de korte termijn leidt dit tot vermoeidheid, een kort lontje, vergeetachtigheid, sneller ziek worden en meer behoefte aan koolhydraten. Op de lange termijn kan het zelfs overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, depressie of burnout veroorzaken.

Ook het kind zelf kan concentratieproblemen en een kort lontje krijgen door een tekort aan slaap. Dit is dan te zien in de schoolprestaties en de relaties binnen het gezin en tussen leeftijdsgenoten.

Slaapgebrek aanpakken

Hoog tijd voor een goede nachtrust dus. Kurvers raadt aan, om bij je kind een goede structuur aan te houden als het om bedtijd gaat. Bijvoorbeeld eerst in bad, pyjama aan, nog even lezen en dan slapen. Voor de ouders is het advies om ‘nachtdiensten’ af te wisselen met je partner, overdag een dutje te doen als je die kans hebt en desnoods je kind even uit logeren te sturen als het slaapgebrek echt te ernstig wordt. Duurt het slaapgebrek te lang, schakel dan professionele hulp in.

Niet schuldig voelen, gewoon doen. Want een uitgeruste blije ouder zorgt ook voor een blijer kind.

Lees er alles over op NU

Lees op Baby en Kind: Belgisch donorkind wint rechtszaak tegen arts die ‘verkeerd’ zaad inbracht bij moeder 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *