Het belang van liedjes en spelletjes.

rijmpjes en versjes uit de oude doos

Rijmpjes en versjes uit de oude doos: ze heten niet voor niks Gouwe ouwe, ondertussen leert je kind er heel veel van

“Paardje rijden”

Je kind vindt niets zo heerlijk als samen met je spelen. Van die hele simpele spelletjes als bijvoorbeeld paardje rijden.
Speel deze spelletjes eindeloos samen met je baby. Het zijn niet voor niks “gouwe ouwe”
Jij vond ze vroeger ook vast geweldig! Bij papa of mama of opa of oma op schoot, en nog een keer en nog een keer!

Nog meer: rijmpjes en versjes uit de oude doos

Een damespaard, een damespaard
Een herenpaard, een herenpaard
Een boeren paard een boeren paard
Een wild paard, een wild paard ….
Gat in de weg !!!!!

Terwijl je je peuter op je knie laat dansen, wordt het paard steeds wilder, tot het uiteindelijk in het “gat” “valt”. Dat is keer op keer, weer dolle pret!!
En terwijl jij en je baby zo samen aan het dollen zijn, leer je hem een hele boel.  Ben je je er wel van bewust wat je je kind nu allemaal leert?
In de eerste plaats leer je hem iets over taal: verschillende klanken betekenen verschillende dingen. Maar nog belangrijker is de interactie van jou als ouder met je kind: gezellig samen, kind op je knie, en lachen als dat gat weer in die weg komt!

Daar leer je je kind de onschatbare waarde van om iets samen doen, samen delen, samen pret hebben!
Woordeloze lessen die je kind een heel leven met zich mee neemt.

Wat leert een dreumes van rijmwoorden?

Uit onderzoek blijkt dat een dreumes woorden makkelijker kan onthouden wanneer ze als rijmwoord worden aangeboden. Een Engels onderzoek liet zien dat dat echt het geval is. Een aantal dreumesen kregen nieuwe namen voor twee monsters gepresenteerd waaronder de namen Flook en Smooze. Flook kreeg een rijmpje mee, Smooze moest het zonder stellen, en quess what? De kinderen onthielden de naam Flook veel beter dan de naam Smooze. Rijmwoorden, samen met voorspelbaarheid, helpen jonge kinderen zich sneller taal eigen te maken, dan losse woorden of zinnen
Bron van het onderzoek: Frontiers

De functie van rijmen

Door rijmwoorden te gebruiken, hoor je ook heer duidelijk de verschillen in woorden die wat klank aangaat veel op elkaar lijken.
Bijvoorbeeld: de grote dikke beer, plukte een lekkere peer!
De B en de P maken het grote verschil, maar he…die eer is steeds hetzelfde!
Je ziet nu dat rijm niet alleen helpt om woorden aan te leren, maar in een later stadium ook om ze te leren lezen.

 Nog een gouwe ouwe:

Olleke Bolleke
Rubesolleke
Olleke Bolleke
KNOL!!!
Bij ieder woord zet je je vuist op de vuist van de ander. En de laatste mag met KNOL, de denkbeeldige vuisten toren te slaan.
Ook hier dikke pret verzekerd

lees ook: activiteiten met je peuter

Van alle rijmpjes en versjes uit de oud doos, is de grootste klassieker: naar bed, naar bed…

Deze “gouwe ouwe” betovert nog steeds ieder kind:
Komt een muisje aangelopen….
Stilletjes in eeeeeeen: holletje gekropen!!
Dat komt door het zing-zeggen, het vingerspel dat er bij hoort, de spanning die wordt opgebouwd en de langgerekte: in een holletje gekropen!! Je kunt het niet vaak genoeg doen: kinderen vinden het heerlijk als ze kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. (we kunnen het niet vaak genoeg zeggen…)

Naar bed, naar bed…

Naar bed naar bed zei Duimelot
Eerst nog wat eten zei Likkepot
Waar moet ik het halen, zei Lange Jaap
In grootmoeders kastje zei Ringeling
Ik zal het verklappen: zei het Kleine Ding
Ook zo’n vinger-tel versje om eindeloos te herhalen. Peuters vinden zichzelf helemaal geweldig als ze het zelf kunnen aanvullen!

2 antwoorden
  1. A. de Zeeuw zegt:

    Hop, hop paardje naar de Brillevis.
    K’weet niet wat voor weertje dat het morgen is.
    Paardje wil je harder lopen,
    k’zal je mooie haver kopen.
    Paardje wil je zachtjes gaan,
    k’zal je met m’n zweepje …………………….slaan

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *