Kinderen dreigen minder te leren door verkeerd gebruik oefensoftware

Oefensoftware is populair op scholen. Het wordt vaak ingezet om te leren. Maar als er niet goed met de oefenprogramma’s wordt omgegaan kunnen kinderen op een te laag niveau blijven hangen, waarschuwt de Onderwijsraad.

Docenten kijken geen schriften meer na, maar houden een digitaal overzicht bij van het niveau van de leerling. Niet iedere leraar of lerares is hier blij mee. Zo vertelt Mariëtte Aben, lerares op de Casimirschool in Gouda: “Ik zat vooral te kijken waar de rode kruisjes verschenen. Dat betekent dat een kind een fout heeft gemaakt. Ik zat daar achter mijn bureau, voor mij zaten 25 kinderen achter een scherm te werken, en ik dacht: wat zit ik eigenlijk te doen?”

Oefensoftware past zich aan niveau leerling aan

De twee meest gebruikte oefenprogramma’s op scholen zijn Gynzy en Snappet. Maar ook andere grote onderwijsuitgeverijen bieden dit soort programma’s aan. De oefensoftware past zich aan aan het niveau van de leerling. Geeft het kind goede antwoorden, dan worden de vragen moeilijker. Worden er veel fouten gemaakt dan blijven de opgaven op hetzelfde niveau of worden ze eenvoudiger.

Dit systeem heet adaptief leren en heeft de afgelopen jaren een grote opmars gemaakt. Er kleven echter ook nadelen aan, vooral als de oefensoftware niet goed wordt ingezet.

De computer bepaald of de leerling het goed doet

Als de werkboeken en schriften zomaar worden vervangen, of de kinderen te weinig uitleg krijgen, ontstaat het risico dat de kinderen niet genoeg leren. Ook de Casimirschool zag dit gebeuren. “Als je weet hoe je ‘bureau’ schrijft, snap je ‘cadeau’ en ‘niveau’ ook. Maar kinderen die ‘bureau’ fout schreven, hoorden niet waarom.” Leren van klasgenootjes kan ook niet meer, iedereen werkt immers op zijn of haar eigen niveau.

Dat niveau kan door de computer ook te laag worden ingeschat. Iets is goed, of iets is fout. Bij bijvoorbeeld een eenvoudige typfout in een verder goed antwoord, bepaalt het programma dat het antwoord fout is. Een kind blijft dan onnodig op een lager niveau hangen.

‘Lerarentekort vergroot risico’

Het is dus zaak dat de docenten de leerlingen goed in de gaten blijven houden, zeggen ook de aanbieders van de oefensoftware. Hoge werkdruk en lerarentekort vergroten het risico dat dit niet gebeurt. Volgens Joris de Kok van uitgeverij ThiemeMeulenhoff vertrouwen stagiairs en onderwijsassistenten sneller op het oordeel van de computer.

Oefensoftware slim inzetten

Toch zijn er ook zeker voordelen aan de oefensoftware. Er is sneller overzicht waar een kind ondersteuning nodig heeft en nakijken gaat een stuk sneller. De Casimirschool combineert nu samen leren weer met het gebruik van oefensoftware. Sommige kinderen concentreren zich beter achter een beeldscherm en ook bij dyslexie kan het een hele goede aanvulling zijn. Het blijft echter zaak dat erslim me de programma’s wordt omgegaan en de docent goed op de voortgang van de kinderen blijft letten.

Dit artikel vindt u op rtlnieuws

Lees op Baby en Kind: kindersterfte door verkeer

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *