Europese zorgen om kindersterfte door verkeer: ‘We moeten steden veiliger maken’

Veel te veel verkeersslachtoffers zijn nog altijd kind….

Er sterven in Europa nog altijd veel te veel kinderen in het verkeer, gelukkig zit Nederland wel bij de betere helft, van het aantal kinderen dat sterft door een verkeersongeluk sterft, maar dat neemt niet weg dat maatregelen noodzakelijk zijn. Ieder kind dat sterft in het verkeer is er eentje teveel

De Europese Verkeersveiligheidsraad heeft een advies met veertig concrete aanbevelingen aan zowel de EU als de nationale regeringen.

Te hoge snelheden.

Een groot risico voor kinderen zijn de hoge snelheden die zijn toegestaan voor automobilisten en veel verkeer in de buurt van scholen en andere plaatsen waar zich veel voetgangers en fietsers bevinden.

Een volgende oorzaak is het gebruik van verkeerde ( zeg slechte/gevaarlijke) fietsstoeltjes.
Daarna volgt de lage leeftijd waarop het in sommige Europeese landen is toegestaan om op een brommer te rijden, namelijk 14 of 15 jaar in plaats van 16. Van de dodelijke slachtoffers onder 14-jarigen, zijn de meeste jongens en reed 20 procent op een  brommer.

Van de 0- tot en met 13-jarigen is de helft van de dodelijke verkeersslachtoffers autopassagier.

 Een derde van de slachtoffers is  voetganger en 11 procent fietste.

 Het verkeer in de steden  moet anders ingericht worden.

De allerbelangrijkste actie die volgens De Europese Verkeersveiligheidsraad plaats moet vinden is de maximum snelheid in de steden terug brengen naar 30 km per uur. En een verbod op zwaar verkeer in de buurt van scholen ( dit ontbreekt nog in 16 landen) En tot slot beveelt de raad aan dat een jongere alleen brommer mag rijden met een brommer rijbewijs.

,,Veel van de winst de afgelopen jaren danken we aan veiliger auto’s, maar kinderen beschermen door ze op te sluiten in een metalen kooi is een Pyrrusoverwinning”, zegt directeur Antonio Avenoso van de Verkeersveiligheidsraad.

Gezond en actief opgroeien.

Als we willen dat onze kinderen gezond opgroeien en actieve volwassenen worden, moeten we steden veiliger maken, zodat kinderen er ook kunnen bewegen. We moeten er voor zorgen dat onze steden zodanig worden ingericht dat we lagere snelheden normaal gaan vinden en verkeersvrije straten rond scholen aanleggen.

Minder kind verkeersslachtoffers, minder volwassen slachtoffers

Het verkeer veiliger maken voor kinderen krijgt ene extra dimensie omdat de cijfers uitwijzen dat landen met minder kind-slachtoffers later ook minder volwassen verkeersdoden vallen.

Persoonlijke noot.
Een eenzijdig verhaal in mijn ogen. We moeten heel hard werken aan onze totale afhankelijkheid van de auto….
Een veel lastiger probleem, maar wel een met veel meer effect.

Lees het hele verhaal in het AD
Lees ook : Veelbelovend middel tegen RS virus

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *