Scoren met je kind op Instagram: populair, maar discutabel

Vloggen is populair. Niet alleen tieners houden zich er mee bezig, maar ook kidfluencers, momvloggers en familievlogs zijn enorm populair. De regels rondom vloggen zijn echter heel onduidelijk en daarom willen experts deze regels aanscherpen.

Regels voor vloggen onduidelijk

Adverteerders doen maar al te graag zaken met deze influencers van alle leeftijden. Er valt daarom ook veel geld te verdienen met vloggen. Maar de regels rondom jonge influencers zijn niet eenvoudig. De wet tegen kinderarbeid is nu eenmaal opgesteld, lang voordat er ook maar internet bestond en daardoor past vloggen niet helemaal in het plaatje. De kinderen werken niet in dienstverband maar verdienen geld met hun hobby.

En ook vanuit de reclamebranche kunnen er eenvoudig deals worden gesloten met de ouders. Er zijn wel regels opgesteld door de Reclame Code Sociale Media en Influencer Marketing, die stellen dat een kind onder de 12 jaar geen reclame mag maken voor een product zonder toestemming van de ouders. Voor een momfluencer, die haar kind laat zien in een filmpje, geldt dat dan weer niet. En zo worden de grenzen van wat wel en niet mag steeds onduidelijker.

Aantal minderjarige influencers moeilijk te bepalen

Hoeveel kind vloggers er zijn is onduidelijk. Kinderen onder de 18 jaar hebben toestemming en ondersteuning nodig van hun ouders om zich in te kunnen schrijven bij de kamer van Koophandel. Maar vaker werken ze onder de naam van hun ouders, of helemaal zonder inschrijving bij de KvK. Het verdiende geld gaat dan ook naar de ouders, die het op een aparte spaarrekening zetten.

Influencerbureau’s doen er het zwijgen toe. Op Remas Haverkamp van Brandambassadors na. Ook zij leggen uit dat het moeilijk in te schatten is hoeveel kinderen geld verdienen met vloggen. Zelfs de grens of en wanneer een kind een influencer is, is onduidelijk. Haverkamp schat dat het om tientallen kinderen gaat, die zelfstandig opereren. Veel vaker gaat het om ouders, vaak moeders, die door middel van vloggen hun kind aan de wereld laten zien. Gewoon, omdat het zo leuk is, omdat je zo trots op je kind bent…of ook om geld te verdienen met het aanprijzen van producten. Van die ouders zijn er honderden.

Tot slot zijn er nog de fam influencers: families die hun kinderen inzetten voor unboxing of een gesponsord dagje uit filmen. Voor deze families zijn er wel duidelijke regels. Heb je meer dan 500.000 volgers, dan moet je je melden bij het Commissariaat voor de Media en kom je onder toezicht te staan.

Is vloggen hobby of werk?

Dan blijft de grote vraag: is vloggen hobby, of is het werk? Als het werk is moet er ontheffing worden aangevraagd voor een kind onder de 13 jaar. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij kinderen die op televisie komen, of een modellencarrière hebben. Een kind heeft dan duidelijk een arbeidsrelatie. Maar bij familievlogs, die zich vaak in huiselijke kring afspelen, is dat veel minder duidelijk. Een familie rolt er ook vaak min of meer toevallig in. Eerst een paar filmpjes voor het leuk, en dan blijkt ineens dat er geld mee verdiend kan worden. Waar ligt de grens van hobby naar werk?

Het moet leuk blijven

Al vanaf 202 is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bezig met een onderzoek om de huidige regels aan te kunnen passen. Ze willen hier zorgvuldig mee omgaan, en het belang van het kind voorop stellen. Een filmpje van een peuter in een zwembad is nu leuk. Maar als die peuter een puber is geworden vindt hij dat misschien helemaal niet zo leuk meer. EN wat eenmaal op het internet staat, verdwijnt nog maar heel heel moeilijk.

De rechten rondom sociale media moeten net zo goed worden gereguleerd als die voor bijvoorbeeld televisie. In Frankrijk is de wet al aangepast, nu Nederland nog. Zodat vloggen ook gezond blijft voor het kind zelf.

Lees er alles over op rtlnieuws

Lees op Baby en Kind: SCP: kinderen doorbreken armoede als ze taalachterstand inhalen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *