Nog te veel broodtrommels met koekjes en witbrood, blijkt uit onderzoek

De broodtrommel kan gezonder, vinden wetenschappers uit Amsterdam en Wageningen.

Nu de zomervakantie voorbij is, worden in veel gezinnen ’s ochtends de broodtrommels weer gevuld voor school. Aan de inhoud kan nog van alles verbeterd worden, blijkt uit onderzoek. Veelal bestaat de lunch uit koekjes, drankjes en witbrood.

Broodtrommels bevatten maar weinig groente en fruit

Bij zeven Nederlandse scholen werden de broodtrommels bekeken. In totaal ruim vijfhonderd basisschoolkinderenmet een gemiddelde leeftijd van 9,9 jaar. De hoeveelheid groente en fruit was erg laag. Zes procent van de broodtrommels bevatte groente en slechts vijf procent fruit. Daarentegen had 43 procent van de kinderen een drankje met suiker mee. Negentien procent had wit brood bij zich, bijna de helft at bewerkt vlees en een kwart had zoet beleg bij zich.

Bij de aftrap van de campagne ’trommel zonder rommel’ , georganiseerd door Lidl, werden de resultaten gepresenteerd. In het verslag staat dat kinderen in Nederland veel teveel snacks, vet, zout én drankjes met suiker binnenkrijgen. Dit komt overeen met de meeste westerse landen.

Eten en drinken om wel mee te geven naar school

Wat is nu wel een verstandige lunch? Volgens het Voedingscentrum is variatie belangrijk, Om groenten en fruit aantrekkelijk te maken kun je bijvoorbeeld komkommer, paprika en selderij in reepjes snijden, of een bakje met verschillende blokjes fruit in de broodtrommel stoppen. Zij adviseren ook volkorenbrood. Dit is beter voor het lichaam dan witbrood, omdat volkorenbrood meet vezels, vitaminen en mineralen bevat. Om de broodtrommel aantrekkelijk te houden kun je hierbij afwisselen met bruine pistoletjes, bagels of bolletjes.

Naast fruit en groenten is het goed om kinderen volkorenbrood mee te geven naar school. Dat bevat namelijk veel voedingsvezels, vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor het lichaam. Witbrood bevat daarentegen minder voedingsstoffen en levert geen gezondheidsvoordeel. Maar elke dag een bruine boterham eten met pindakaas kan saai worden voor kinderen. Varieer daarom met soorten bruinbrood, zoals pistoletjes, bagels of bruine bolletjes.

In plaats van drankjes met suiker adviseert het voedingscentrum om water mee naar school te geven. Drinkt je kind dit echt niet? Probeer het dan eens met een komkommer, sinaasappels, citroen of limoen in het water. Zo krijgt het nét een beetje een smaakje, maar blijft het een stuk gezonder.

Dit artikel vind je op metronieuws

Lees verder op Baby en Kind: Recordaantal kinderen aangewezen op financiële hulp om te kunnen sporten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.