fbpx

Zwangerschap en vitamine D

25 mei 2020| door: Felice Veenman |304 Views|0 Comments
Zwangerschap en vitamine D

waarom vitamine D slikken belangrijk is als je zwanger bent

Wat fijn, je bent zwanger! Een zwangerschap is een bijzonder gebeurtenis, niet alleen groeit er een klein kindje in je buik, ook verandert er veel aan je lichaam. Je lichaam ontwikkelt zich en het heeft extra vitamine, zoals vitamine D en andere mineralen nodig. Wat voor soort vitamine heb je naast vitamine D nodig tijdens je zwangerschap? En waar moet je op letten?

Vitamine D slikken

Een van de belangrijkste vitamines om te slikken is vitamine D. Vitamine D heeft als functie dat het calcium uit voeding opneemt. Daarnaast zorgt het voor sterke botten en voor een goed immuunsysteem. Het is belangrijk om deze vitamine te slikken want uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen met een tekort aan vitamine D meer risico lopen op longziektes zoals astma. Ook wil je natuurlijk dat je kindje sterke botten ontwikkelt, iets waar deze vitamine aan bijdraagt. Daarom is het verstandig om tijdens je zwangerschap dagelijks 10 microgram vitamine D te slikken.  Deze hoeveelheid is alleen nodig als je niet tot nauwelijks in de zon komt. Ben je zwanger in de zomer en kom je veel buiten, dan maak je lichaam wellicht al meer vitamine D aan door het vele zonlicht.

Vitamine D door zonlicht

Vitamine D wordt door het lichaam zelf aangemaakt als je buiten in de zon komt.  Als je elke dag tussen 11 en 15 uur -als de zon op z’n hoogst staat- een kwartier tot een half uur met je gezicht in de zon zit maakt je lichaam vitamine D aan. Heb je een donkere huid, dan moet je langer dan een half uur in de zon om deze vitamine D aan te maken. Je lichaam maakt vaak voor meerdere dagen vitamine D aan, dus als de zon een keer niet schijnt is dat geen probleem. Daarnaast kan je vitamine D uit voeding halen. Bijvoorbeeld uit vette vis zoals makreel of zalm maar ook uit margarine en eieren. Daarnaast zit calcium in melk, yoghurt en kaas. Het is tijdens je zwangerschap dus van belang dat je extra voeding neemt waarin calcium en vitamine D zit. Ben je in de winter zwanger of krijg je weinig zonlicht tijdens je zwangerschap? Dan is het goed om extra vitamine D te slikken.

Andere vitamines

Daarnaast zijn er naast vitamine D ook nog andere vitamines die je voordien en tijdens je zwangerschap kan slikken. Daarvan is foliumzuur een goed voorbeeld. Op het moment dat je beslist dat je graag een kindje wilt en zwanger wilt worden, kun je het beste starten met het slikken van foliumzuur. Dit haal je bijvoorbeeld uit peulvruchten, bananen, sinaasappelen, melk of groene bladgroenten. Foliumzuur zorgt er namelijk voor dat het risico op een open ruggetje of gehemelte verkleind wordt. Je hebt sowieso extra foliumzuur nodig tot 8 weken na de bevruchting, dat is vaak tot in de 10e week van de zwangerschap. Maar langer doorslikken is nooit verkeerd. Ook nu heeft onderzoek weer uitgewezen dat het slikken van foliumzuur tijdens de zwanger een positief effect heeft op vroeggeboorte. Ook wordt de kans op zwangerschapsvergiftiging hierdoor verkleind. Slik daarom dus wat extra vitamines zodat jij en je kindje gezond blijven tijdens de zwangerschap.

Avatar

Felice Veenman, eigenaar van BabyenKind, leuk dat je me leest !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *