Review: drie eigentijdse boeken van Mo Daughters

Mo’s Daughters

Juf Petra haar dochter en de boeken van Mo Daughters

Bepakt en bezakt ben ik, die ene dinsdagmiddag; in mijn ene hand draag ik een tas met knutselwerkjes en mijn andere hand een schooltas én een tas gevuld met bibliotheekboeken. Iedere dinsdag mogen er op school bibliotheekboeken geleend worden, en dat doen onze kinderen maar al te graag! Ik vraag aan mijn dochter of ze leuke boeken gevonden heeft. “Nee mem, er waren alleen maar jongensboeken”. Verbaasd over deze opmerking pakken wij haar boekentas uit; ze heeft een informatieboek over de herfst, een boek van Kikker en nog een boek van Boer Boris.

mijn dochter..

Een aantal weken later worden er drie prentenboeken voor een review van uitgeverij “Mo Daughters” bij ons bezorgt. Ik lees heb bijgevoegde persbericht en moet opeens terugdenken aan bovenstaande situatie. Mijn kleuterdochter heeft meer door dan haar “jufmem”.. En dat als groot prentenboekliefhebber…! Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 14% van de top 50 bestverkochte kinderboeken van 2- 6 jaar een meisjes karakter de hoofdrol heeft. Ik loop naar onze boekenkast en kijk vol verbazing naar al die prentenboeken die een jongenskarakter als hoofdrol hebben.

boeken over meisjes

Uitgeverij Mo Daughters richt zich op kinderen van 0-6 jaar waarin meisjes de hoofdrol spelen. Inmiddels heeft de uitgever boeken van vijf verschillende meisjesfiguren ontwikkeld met een eigen verhaallijn. In ons pakket zit een boek van de eigenwijze peuter Wies, de globetrotter Maan en de wetenschapper Cato. Mo’s missie is dat er in de boeken een wereld gecreëerd wordt zonder clichés maar altijd met een boodschap om de (mentale) groei van kinderen een boost te geven: ze sterker te maken in hun doen en laten.

Drie boeken van Mo Daughters

WIES

Wies wil een kangoeroe; is een vrolijk prentenboek op rijm. Wies leeft als kleuter nog in haar eigen magische denkwereld, is impulsief en volop bezig om de wereld te ontdekken. Menig jong kind kan zich vast verplaatsen in de wens om een kangoeroe, ijsbeer of panda als huisdier te hebben. Ritme en rijm zorgen voor mooie, voorspelbare teksten. Deze serie is een aanrader voor eigenwijze peuters en jongste kleuters die graag in hun eigen nabije omgeving op ontdekkingsreis gaan.

CATO EN HET LAMPJE

Cato en het lampje; is gericht op de onderzoekende kleuter. Dit boekje heeft langere teksten en creëert veel momenten te filosoferen en te onderzoeken met kinderen. Ik neem het boek mee naar school en lees het voor aan een klein groepje pientere kleuters met de leeftijd van 4/5 jaar. Spontaan ontstaan er wetenschappelijke/ filosoferende gesprekken. En het pupilonderzoek wordt daadwerkelijk uitgevoerd, super interessant! Deze reeks van Mo’s Daughters zou dan ook in iedere kleutergroep moeten staan.

MAAN IN CHINA

Maan in China is; een heerlijk verhaal om in weg te dromen op reis naar China! Tevens is het educatief. Met mijn kinderen bekijk ik eerst de platen om ons te oriënteren op dekenmerken van China. Zij herkennen de Chinese muur, Chinese letters, panda’s en bamboe, vleermuizen, lampions een draakje. We lezen het verhaal. En als we dan opnieuw het boek gaan lezen ontdekken wij dat het draakje steeds met Maan meereist! Een educatief en vermakelijk boek, wat ik er zeker bij het kleuterthema “De wereld” er nog eens bij ga pakken!

Tenslotte

De boeken van Mo’s Daughters zijn geschreven en geïllustreerd door een team van internationale schrijvers en illustratoren. Gelukkig merk je dit niet terug in de teksten; het zijn goede Nederlandse verhalen en ook logisch qua rijm. Het formaat van de boeken is een handzaam a5 formaat. Voor het presenteren van de boeken in een kleuter/peutergroep zou groter formaat wenselijk zijn. Mo’s missie vind ik duidelijk in alle boeken terug. De boeken geven jonge kinderen veel taal mee om de wereld op hun eigen wijze te gaan ontdekken. En mijn dochter is oprecht blij dat zij drie boeken in haar kast erbij heeft die over meisjes gaan…!

0 antwoorden