Kabinet wil reclame inperken die kinderen verleidt tot ongezond eten 

Over reclame voor ongezond eten, fastfood en kindermarketing

De regering wil reclame die jonge kinderen aanzet om ongezond voedsel te eten verminderen. 
Staatssecretaris Van Ooijen komt is een wet aan het maken die deze zogenoemde ‘kindermarketing’ moet tegengaan. Volgens hem is er tot nu toe niet veel gebeurd met de afspraken met bedrijven daarover om dit op vrijwillige basis te doen. 

Reclames op fastfood

De Staatssecretaris wil bijvoorbeeld in de toekomst verbieden om op snoep en toetjes afbeeldingen van Disney figuren te zetten. 

Ook wil de van Ooijen het gemeenten makkelijker maken om in de stad op bepaalde plekken fastfoodketens te verbieden. Hij denkt dan aan wijken waar veel scholen zitten ne veel meer fastfoodketens dan voor de wijk noodzakelijk is. “Gemeenten kunnen nu reageren vanuit ruimtelijke ordening en bijvoorbeeld bepalen of een zaak open of gesloten is, maar ze hebben binnenkort ook iets te zeggen over het voedselaanbod.” 

Van Ooijen kondigde al eerder aan dat hij de juridische mogelijkheden voor deze maatregelen zou bestuderen. Hij benadrukt dat mensen zelf moeten kunnen beslissen wat ze eten en drinken. “Maar”, zegt hij “die vrije keuze staat enorm onder druk door slimme marketing en een steeds verder groeiend aanbod van fastfood overal om ons heen. Daar wil het kabinet tegenwicht aan bieden.” 

Op dit moment heeft de helft van de volwassenen overgewicht 

De regering is bezorgd over het grote aantal mensen met overgewicht. Volgens hem is de helft van de volwassenen te zwaar en kampt een op de zes kinderen met overgewicht (in sommige wijken een op de drie). 

Het kabinet wil een gezonde leefstijl op allerlei manieren promoten. Dus: gezond eten, sporten en bewegen. Er komen bijvoorbeeld meer ‘gezonde schoolkantines’, er wordt gewerkt aan betere wandel- en fietsroutes naar scholen en aan meer samenwerking tussen scholen en sportclubs.  

Van de redactie: 

Het zal potverdrie tijd worden!! Ik heb nooit begrepen dat men dit overliet aan de markt. Die fastfood jongens willen maar een ding: verkopen. EN dat mijn kind daar moddervet van wordt, dat interesseert ze geen biet. 
Soms ben je er niet met een goede opvoeding en moet je als ouder geholpen worden. Niet over fastfood tenten, want zien eten doet eten, is een eerste stap 

De bron van dit artikel vind je bij de NOS 

Lees bij BabyenKind ook:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *