Houdingen tijdens het persen

persen

Houdingen tijdens het persen

Op het moment dat je persdrang krijgt, is er geen enkele reden om onmiddellijk van houding te veranderen. Je kunt rustig meepersen in de houding die je had om de ontsluitingsweeën op te vangen, zelfs als je op de wc zit. Bij een abrupte overgang van houding ontsluiting en persen kan het zijn dat de weeën ineens in kracht afnemen.

Hoe kan je persen tijdens de bevalling?

Regelmatig van houding veranderen tijdens het persen kan echter wel de doorgang van het hoofdje bespoedigen.

Houdingen

Uit onderzoek is gebleken dat het persen in zittende of staande houding vlotter verloopt. Dit komt omdat de zwaartekracht meewerkt en omdat het bekken net iets ruimer is als je zit of staat.

Liggend op bed

In het begin van het persen is het beter om de voeten in bed te laten staan, door je benen op te trekken verklein je de bekkeningang. Doe dit pas als de baby flink is ingedaald, hierdoor wordt de bekkenuitgang iets groter.
Je kunt ook kiezen voor de zijligging. Het is dan prettig het bovenste been iets op te trekken en op een dik kussen te leggen.

  • Tegennatuurlijke houding: als je ligt is je bekken iets kleiner en je hebt geen medewerking van de zwaartekracht.
  • Door op de rug te liggen worden de grote bloedvaten van de moeder dichtgedrukt, de zuurstofvoorziening van de baby kan minder optimaal worden.
  • Deze houding kost veel energie: je moet zowel je hoofd als je benen optrekken om je rug te kunnen bollen.
  • Deze houding kan een gevoel van ongelijkwaardigheid geven omdat iedereen boven de moeder hangt.
  • Vooral als je erg moe bent kan het fijn zijn om in bed te gaan liggen.

Knielen

Je kan hierbij rechtop zitten en naar voren buigen waarbij het bed of een stoel steun kan bieden. Je kunt je hoofd ook in de schoot van je partner leggen, je kunt je op die manier afsluiten van de buitenwereld. Dat maakt deze houding ook zeer geschikt voor in het ziekenhuis. Deze houding kan heel goed in bed. Jepartner gaan met zijn rug tegen het hoofdeind van het bed zitten met een kussen in zijn rug om zo lekker mogelijk te zitten. Jij gaat op je knieën met je gezicht naar hem toe zitten.

  • Natuurlijke houding.
  • Geschikt voor beginnende persdrang. De benen zijn niet al te ver gespreid en opgetrokken waardoor de ingang van de bekken iets verwijd, het hoofdje kan makkelijker indalen.
  • Door de heupen laag te houden werkt de zwaartekracht mee.
  • Door de heupen omhoog te houden kan de bevalling zo nodig worden vertraagd.

Hurkzit

Tijdens de wee zak je door je knieën en kantel je je bekken iets naar voren. Steun van je partner is hierbij noodzakelijk, die kan op een stoel achter je gaan zitten. Na een wee kun je gewoon weer gaan staan en in het begin van het persen hoef je ook niet zo diep door de knieën te gaan. Pas als het hoofdje voor een klein stukje zichtbaar is zak je zoveel mogelijk door je knieën, de bekkenuitgang wordt iets wijder waardoor het hoofdje gemakkelijker het laatste stukje van het geboortekanaal kan passeren. Je kantelt op dat moment je bekken ook zoveel mogelijk naar voren. Ga op je tenen zitten en maak je rug goed rond.
Als je moeite hebt met het op je hurken zitten, kan het helpen om een paar schoenen aan te doen met een klein hakje.
Leg van tevoren een kussen klaar waar de baby op wordt opgevangen.

  • Verticale houding.
  • Geschikt voor beginnende persdrang. Niet al te ver hurken, waardoor de ingang van de bekken iets verwijd, het hoofdje kan makkelijker indalen.
  • Geschikt voor de laatste fase van het persen: bekkenuitgang wordt iets groter.
  • Druk op de bekkenbodem wordt vergroot waardoor de persdrang wordt versterkt.
  • Je voelt goed in welke richting je moet persen.
  • Geschikt als de verloskundige te laat is, je kunt je kind zelf aanpakken.

Baarkruk

Eigenlijk is dit dezelfde houding als de hurkzit, maar je hebt steun van de baarkruk. Achter de baarkruk zit je partner waar je tegenaan kan leunen.
Aan het einde van het persen kan je ervoor kiezen om de baarkruk weg te halen en in de hurkzit te gaan zitten.
Als je wat langer moet persen gaat de baarkruk op een gegeven moment ongemakkelijk zitten. Om dit te voorkomen is het handig om tussen de weeën door iedere keer even te staan. Als je dan wat wiebelt met je heupen, wordt je onderlichaam ook beter doorbloed waardoor je minder snel kramp krijgt. Ook kan je partner even je benen en billen masseren, waardoor vochtophopingen in de schaamlippen en vagina worden voorkomen.

  • Verticale houding.
  • Bekkenuitgang wordt iets groter.
  • Druk op de bekkenbodem wordt vergroot waardoor de persdrang wordt versterkt.
  • Je voelt goed in welke richting je moet persen.
  • Kan goed gebruikt worden bij bekkenklachten.

Kruiphouding

Ter afwisseling van de baarkruk kun je op handen en knieën gaan zitten.
De wc
De wc is een prima plek om te persen. Het overgrote deel van het persen kun je op de wc doen. Pas als het hoofdje bijna geboren, je voelt je vagina branden, wordt moet je van de wc af.

  • Verticale houding.
  • Houding is natuurlijk, je geneert je minder omdat je gewent bent om daar je gaan zitten persen.
  • De ontlasting die bijna altijd mee komt met het persen, kan gelijk worden weggespoeld.
  • Bekkenuitgang wordt iets groter.
  • Druk op de bekkenbodem wordt vergroot waardoor de persdrang wordt versterkt.
  • Je voelt goed in welke richting je moet persen.

Staan

Staan is in veel culturen een gangbare houding om te persen. Vooral in het begin, als het hoofdje nog diepen in het bekken moet indalen is het een prettige houding.
Steun kan je vinden van een aanrecht, een tafel of ziekenhuisbed.
Het laatste stukje van het persen kan je door de knieën zakken om op de hurken te gaan zitten.

  • Je bent heel bewegelijk.
  • Verticale houding.

Skippybal

De bal wordt tussen de knieën van de partner geplaatst. Aan het begin van het persen is het prettig er bovenop te zitten met de benen een klein beetje gespreid. Op het eind leunt de vrouw als vanzelf iets meer achterover zodat het bekken vrij hangt en er ruimte is voor het hoofdje om geboren te worden.

  • De houding kan gemakkelijk aangepast worden.
  • Door tussen de weeën door wat heen en weer te rollen worden de onderrug en het stuitje gemasseerd.
  • Verticale houding.

lees ook : houdingen tijdens de weeen

persen

meer info

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.