laat de creativeit maar stromen

creativiteit

muziek op schoot: over een cadeautje en creativiteit

Op een verjaardag gaf ik eens een keer een cadeautje waar de leeftijdsaanduiding 3+ op stond. Moeder was verontwaardigd! Waarom? Haar kind werd  4! Dat had op zijn minst een 4+, maar nog liever 5+ cadeau moeten zijn. Het kind was er heel blij mee en heeft er fijn mee gespeeld. Die “+” staat er niet voor niets denk ik dan. We leven in een tijd waar het normaal is om kinderen te overvragen. Natuurlijk is het ene kind ergens eerder aan toe dan het andere kind en kloppen die leeftijdsaanduidingen vaak niet. Maar ik kijk naar het cadeau en naar het kind. Is het een goede match? Dan koop ik het!
Hetzelfde effect zie je wanneer in een gezin een baby wordt geboren en de babyspeeltjes uit de doos worden gehaald: de oudste werpt zich erop en speelt ermee als nooit tevoren!

Wat heeft creativiteit met stapelbekers te maken?

Neem nu de bekende stapelbekers: deze wordt vaak opgeruimd wanneer hetkind rond de 18 maanden is. Dan kan het kind nog maar net de bekers op elkaar zetten, ze in elkaar doen en ermee tikken. Wanneer ze ouder worden kunnen ze op grootte de goede volgorde maken. En als ze nog groter zijn start de échte creativiteit: kan het ook verkeerd om? Weet je de kleuren te benoemen? Kun je er ook mee puzzelen of mooie vormen leggen zoals een bloem? Kunnen de bekers een hoedje zijn, of een huisje voor je poppetje? Kun je er mee rollen net als een grote hoepel? Zo ontzettend veel spelletjes te bedenken met die prachtige stapelbekers.
stapelbekers: jarenlang speelplezier!

In de Muziek op Schootles blijft dit een belangrijk item: het ene moment geef je een kind uitdaging nét boven het niveau, de andere keer een makkelijk liedje met een eenvoudig speeltje waardoor de creativiteit vrij baan heeft en het kind zich zeker voelt omdat het iets goed kan. Zo zijn de ritmestokjes al decennia populair bij de peuters! Met een liedje of een muziekje erbij kun je tikken, op de grond trommelen, hard en zacht, maar het kan ook een hamer of zaag zijn (zagen zagen wiedewiedewagen) of je zet twee konijnenoren op je hoofd :-) .

Wat je nog meer ermee kan? Laat dat maar eenje peuter over!

lees ook: hoe luisteren jonge kinderen naar muziek?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *