Kinderen leren praten zoals vogels leren zingen

leren praten

Kinderen leren praten zoals vogels leren zingen

Zebravinken gebruiken hun linker hersenhelft bij het leren van hun lied. Net zoals kinderen hun linker hersenhelft gebruiken bij het leren praten.
Dit blijkt uit onderzoek van Sanne Moorman en collega’s aan de Universiteit Utrecht. Zij publiceren hun resultaten in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS).

Geluiden ouders 

De manier waarop zangvogels  hun jongen hun liedjes leren, lijkt veel op hoe wij kinderen leren praten. In de eerste plaats imiteren ze allebei in hun vroege jeugd de geluiden van hun ouders. Daarnaast ontstaat de zang of spraak pas na heel veel oefenen. Dit is heel uitzonderlijk in het dierenrijk. De meeste dieren imiteren hun ouders of soortgenoten niet, maar maken aangeboren geluiden.

Brabbelen

Het imiteren en oefenen van zowel de jonge zebravink als de baby kan niet zonder een brabbelfase. Sanne Moorman op de website van de Universiteit Utrecht: ‘Een jonge zebravink probeert het lied van de vader na te doen, maar dat gaat in het begin niet vlekkeloos.’ Die fase heet bij zangvogels subsong en is vergelijkbaar met de brabbelfase van baby’s.

Ouders praten anders

uit onderzoke komt ook naar voren – en dat vind ik dus razend interessant, dat vader zebravink anders tegen zijn jongen zingt, dan wanneer hij een beetje zit te fluiten om een vrouwtje versieren…
Net zo als wij mensen de nijging hebben om op een gek hoog toontje tegen baby’ste gaan kirren…
Maar de hamvraag is natuurlijk: helpt wat vader zebra vink doet, zijn jongen, en helpt ons gekraai en gekir ons kind te leren praten?

Het artikel van Moorman en haar collega’s is  online te lezen op de
website van PNAS.
meer over taalontwikkeling

Bron : http://www.uu.nl/NL/Actueel/Pages/Vogels-leren-zingen-zoals-kinderen-leren-praten.aspx

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *