Het peuterbrein : razendsnel!

peuterbrein taalontwikkeling

Het Peuterbrein is razendsnel

Volgens Amerikaanse wetenschapper leren kinderen taal heel anders aan dan we tot nu toe dachten. Hier uit zou kunnen volgen dat we peuters op een heel andere manier taal kunnen aanleren.
Zij zeggen dat het jonge peuterbrein in staat is om enorme hoeveelheden informatie te verwerken. Zij noemen dat data-ming. En door dit vermogen gaat het aanleren van een taal heel erg snel.

Aan de Indiana universiteit (VS) is een vernieuwend onderzoek van start gegaan naar de rol van data mining bij eerste taalverwerving. Daarbij hadden de onderzoekers ene nieuw en ander uitgangspunt genomen. Ze lieten het idee los dat peuters de taal woord voor woord leren.

Peuterbrein en data mining in de hersenen

Data mining is een bekend begrip in de computerwereld. Het zijn geavanceerde programma´s die patronen en relaties kunnen leggen tussen verschillende gegevens. Hou dit begrip even voor ogen.

Twee wetenschappers uit Indiana, Linda Smith en Chen Yu  onderzochten nu of het menselijk brein op eenzelfde wijze te werk gaat. In ieder geval zou het verklaren waarom 2- en 3-jarigen zo makkelijk woorden kunnen leren. Volgens de onderzoekers gaat dit een doorbraak worden in ons denken over leren. En vooral over taalverwerving en de werking van het peuterbrein.

Het onderzoek is natuurlijk nog lang niet af, maar hier alvast een paar ontdekkingen:

Automatisch proces

28 peuters kregen steeds twee objecten te zien op een computerscherm. Ondertussen werden de bijbehorende woorden hardop werden voorgelezen.
Het was in eerste instantie niet duidelijk voor de kinderen welk woord bij welk object hoorde. Aan de hand van de oogbewegingen van de kinderen konden de reactietijden afgelezen worden. Verbluffend snel hadden de kinderen door welk woord bij welk object hoorde.

 Peuterbrein razendsnel: nog sneller leren !!

Het blijkt dat taalontwikkeling bij peuters razendsnel kan gaan. Wat nodig is, is dat peuters van jongs af aan een grote hoeveelheid woorden aangeboden krijgen. Aan die woorden moet ook informatie verbonden zijn. Dus: niet alleen “appel’  maar ook de informatie: appel kan je lekker opeten, bijvoorbeeld.

Het peuterbrein weet vanzelf de juiste verbindingen te leggen tussen de woorden en de objecten. Wanneer het vervolgonderzoek van Smith en Yu daadwerkelijk uitwijst dat het brein op deze manier werkt. Dan zal in de toekomst nog beter lesmateriaal ontwikkeld kunnen worden voor zowel eerste als tweede taalverwervers.

hoe het brein zich ontwikkelt

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *