Taalontwikkeling in vogelvlucht

taalontwikkeling

Taalontwikkeling van je kind in vogelvlucht

Taal is een geweldige vaardigheid om te bezitten, voor grote en voor kleine mensen. Ouders kijken vaak reikhalzend uit naar het moment waarop hun kindje begint te praten. Het geheim om je kind hierin te stimuleren, is eenvoudig: praat veel en luister nog meer.
Je denkt misschien dat je kind in z’n eerste twee levensjaren leert praten, niets is minder waar ! Leren praten leer je een heel leven lang ( kijk maar eens even een moment naar jezelf. Hoeveel nieuwe uitdrukkingen heb jij de laatste 6 maanden geleerd ?)

* In de eerste 12 maanden leren baby’s vooral het “fundament ” van een taal, laten we zeggen : “hoe het werkt”. In de eerste drie jaren begrijpen kinderen ook veel meer dan ze zeggen. Dat is je misschien zelf ook al opgevallen.

* We kunnen nooit genoeg benadrukken hoe ongelooflijk belangrijk taal ontwikkeling is voor ieder mens. Met taal kan je communiceren, je kind kan zijn gevoelens uitdrukken en die van anderen begrijpen. Taal ondersteunt het denken en het vermogen om problemen op te lossen. Met taal kun je je relaties met anderen onderhouden. Taal begrijpen ervan genieten en het kunnen gebruiken is de eerste stap op weg naar geletterdheid ( kunnen lezen en schrijven )

 taalontwikkeling

Hoe moedig je de taal ontwikkeling van je kind aan?

De allerbeste manier is: praat tegen je kind: veel en vaak. En doe daarbij gewoon, heel gewoon.

* Behandel je baby als een “prater” vanaf het allereerste begin. Ga ervan uit dat je kindje terug praat, wanneer je baby geluidjes tegen je maakt. Zelfs als je kindje alleen maar aandacht aan je besteedt, naar je lacht bv, doe als of je een gesprek voert. Als jij klaar bent met praten, geef je de beurt aan je kind. En reken maar dat je kind daarop zal reageren. Als je kindje brabbelt, brabbel terug  en maak dezelfde klanken! Reken er op dat je kind dat prachtig vindt!

 nog een paar slimme tips:

* Reageer ook op gebaren die je kind maakt. Schudt hij zijn hoof? Beschouw het als een nee. En zeg dat ook. Wijst je kind naar een speeltje, vraag of dat is wat hij wil hebben.

* Beschrijf wat er gebeurt, ook al snapt je baby er nog maar de helft van. Als je praat over dingen waarvan je denkt dat je baby die wel snapt, gebruik dan zoveel mogelijk verschillende woorden.

* Regelmatig nieuwe woorden gebruiken is erg goed voor de taalontwikkeling van je kind, het helpt ze bij het ontdekken vande bedoeling en de context van woorden.

* Lees boeken, beschrijf wat je op de plaatjes ziet. Kijk of de bibliotheek bij jou in de buurt programma’s heeft als peuter en baby voorlezen. En als ze dat niet hebben, dan hebben ze in ieder geval stapels prentenboeken. Die jij fijn thuis kan voorlezen.

* Laat je kind ook de leiding nemen; ga in op wat ze aanwijst, zegt en brabbelt.

* Bouw verder door op wat je kind zegt. Bv je kind zegt appel. Reageer dan bv met Wil jij een appel? Mama wil ook een appel. Kom we gaan een appel eten.

taalontwikkeling

Wat kan ik in de eerste 6 jaar verwachten over taalontwikkeling ?

Denk erom: het gaat hier over gemiddelden en is maar een grove schatting, voor wat preciezere informatie kan je kijken bij : wat kan mijn baby van week tot week

3-12 maanden

In deze periode lacht en brabbelt je baby, begint hij klanken en gebaren te maken. Brabbelen is een belangrijke stap in de taalontwikkeling. Zo rond het eerste levensjaar gaan kinderen echte woorden zeggen.

12-18 maanden

In deze periode begint je kind echt met praten, dat eerst echte woord,meestal rond 12 maanden en als je kind 18 maanden oud is beheerst het al zo’n 50 woorden. Baby’s kunnen meer begrijpen dan ze zeggen. Let op: ze kunnen een simpele instructie opvolgen. En begrijpen het woord NEE ( al wil dat niet zeggen dat ze daar ook altijd naar luisteren)
Als je baby met 12 maanden nog niet babbelt en brabbelt is dat echt een reden om met het consultatie bureau of de huisarts te gaan praten, dan gaat de taalontwikkeling toch wat traag.

18 maanden tot 2 jaar

De vocabulaire van je kind breidtzich spectaculair uit. Minstens 300 woorden leert hij erbij ! En je zult zien dat hij nu ook zinnen gaat maken. De 2 en 3 woord zinnen. Z’n eerst stap op weg naar het gebruiken van grammatica! Je kind begrijpt jou nu heel goed en jij begrijpt je kind…..meestal.We kunnen niet genoeg benadrukken dat elk kind zich in z’n eigen tempo ontwikkelt. Maar als je kind met 18 maanden nog helemaal geen pogingen doet om te praten, ga dan toch eens bij de huisarts langs.

2-3 jaar

Nu spreekt je kind in echte zinnen en spreekt ook ( bijna ) alle woorden netjes uit. Tegen de tijd dat je kind 3 is zullen eigenlijk alle mensen ( dus ook onbekenden ) je kind begrijpen. Dit is ook de leeftijd waarop kinderen in hun spel beginnen te praten. Het tegebzich zelf praten in het spel, is ook hele belangrijk voor taalontwikkeling!

4-5 jaar

Je kind is nu een echte kleuter, nog even en hij leert lezen en schrijven. Je kunt nu echt met je kind praten en hij praat niet alleen terug, hele verhalen krijg je ! Z’n grammatica is nu helemaal of bijna helemaal  correct.
.
5-6 jaar

In deze periode gaat de taal ontwikkeling van je kind steeds sneller en dieper. Je kind leert klanken te herkennen en leert welke tekens daarbij horen . Klank-teken-koppeling : het begin van leren lezen. Ook zul je zien dat je kind steeds ingewikkelder zinnen kan maken en synoniemen kent

Taalontwikkeling  het verschil tussen spraak en taal 

Spraak betekent : klanken produceren die woorden vormen. Het is een fysieke activiteit die vanuit de hersenen gecontroleerd wordt. Spraak vraagt om gecoördineerde en precieze bewegingen van de tong, de lippen, de kaken, het verhemelte, de longen en de stembanden ( wedden dat je  als je dit leest denkt: verhip da’s best veel !)
Om al die bewegingen gecontroleerd te kunnen maken, moet je veel oefenen.
En dat is dus precies wat kinderen in de eerste 12 maanden van hun leven doen. En , zoals je als ouder merkt, de ene klank gaat sneller dan de andere.
Taal betekent de woorden die je kind begrijpt en gebruikt, maar ook hoe je kind die woorden gebruikt. En natuurlijk verstaan we onder taal niet alleen het gesproken, maar ook het geschreven woord. Taal bestaat uit: vocabulaire, grammatica, redeneren.

Vocabulaire of te wel woordenschat, we zouden kunnen zeggen : het woorden boek in iemands lange termijn geheugen

Grammatica : de regels die uitmaken hoe wij zinnen maken . Deze regels leert een kind door ervaring en het goede voorbeeld

Redeneren : is wat we noemen een taalvaardigheid, hoe handig ben je met taal, kun je grapjes maken , gedichten schrijven , verhalen vertellen?
Wanneer je even stil staat bij hoe ingewikkeld taal en leren praten is, dan ben je op z’n minst even onder de indruk….

lees meer over het peuterbrein

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *