Kleuteronderwijs is gewoon anders!

kleuters

Juf Petra neemt ons mee naar haar kleuters ontdek hoe ze leren

“Juf, ben jij eigenlijk getrouwd?” We zijn nu twee weken naar school en zitten midden in de kennismakingsweken. Op dit moment is mijn kleutergroep aan het spelen in de hoeken. Twee kinderen zijn aan het verven en één daarvan vraagt zich dus af of ik getrouwd ben. “Jazeker”, antwoord ik, “ik ben met J. getrouwd, kijk maar naar mijn ring”.

Aan het gezichtje van de vijf jarige kleuter zie ik dat dit niet het antwoord is waar hij op gehoopt had, maar creatief en vindingrijk dat hij is vraagt hij: “Juf, zou je anders nog een keer willen trouwen?” Ik: “hmm… hoe dat zo?” “Nou”, gaat hij verder met een kleine twinkeling in zijn ogen, “ik zou graag met jou willen trouwen en mijn vriendje maakt nu ons huwelijkscadeau”. Hij geeft mij de hand waarmee hij wil aangeven dat ik even met hem mee moet lopen om het cadeau te bewonderen.

Bij het verfbord zie ik een kleurrijke verftekening van zijn vriendje vol met hartjes. Het is prachtig en ik moet een brok in mijn keel wegslikken zo aandoenlijk vind ik het aanzoek en het huwelijkscadeau. Wat een liefdevolle samenwerking! Maar veel tijd om hier over na te denken heb ik niet want deze vrolijkert gaat verder met het vertellen over zijn eigen verftekening; hij heeft het gras en de wolken en het zwembad geschilderd, hij zwemt daar met zijn vader, zijn zusje slaapt en zijn moeder is aan het werk.

Waar de andere basisschoolleerlingen op dit moment aan het rekenen zijn, zijn wij in de kleutergroep aan het spelen, want; kleuteronderwijs is gewoon anders! Kleuters starten hun schoolcarrière letterlijk spelenderwijs. Door te spelen, leren kleuters.

Dit vraagt om een omgeving waarin de klas is ingericht met een diversiteit aan spel- en ontwikkelingsmateriaal, en verschillende hoeken waarin de onderlinge samenhang van de brede ontwikkeling gestimuleerd wordt. De vervende kleuters stimuleren hun creatieve ontwikkeling, oog- handcoördinatie, fijne motoriek, ruimtelijke oriëntatie en doen ook allerlei communicatieve en sociale ervaringen op.

Ze leven compleet in hun eigen magische wereld, waarin alles kan en alles mag. Ze zijn onbevangen en zo spontaan en leren grip te krijgen op het dagelijks leven door te spelen.

De twee kleuters en ik filosoferen nog rustig verder over de verftekeningen en de huwelijksplannen. Juist als ik het gesprek aan het afronden ben, omdat ik zie dat andere kinderen ook mijn aandacht nodig hebben, komt er een grote zus met een kinderwagen aangelopen. Ze vertelt dat ze net een baby hebben gekregen en ze vraagt of ik op bezoek kom in de huishoek. Ik sluit mijn gesprek met de ververs af en loop naar de huishoek.

Ondertussen maak ik nog een foto van de kinderen die in de bouwhoek aan het bouwen zijn en geef ik een jongste kleuter nog een tip hoe hij het beste de puzzel kan maken. Daarna zonder omweg door naar de huishoek waar grote zus en moeder al op mij wachten.

Er wordt koffie ingeschonken en taart geserveerd. Ik spiek even in de kinderwagen waarop ik vervolgens het verzoek krijg om de pasgeboren baby even vasthouden dat doe ik met alle geduld en liefde. Trots kijk ik het lokaal rond; ik voel aan alles dat wij met deze groep kleuters een fantastisch schooljaar gaan beleven!


2 antwoorden
  1. Coby zegt:

    Wat weer een heerlijk verhaal juf Petra, over al jouw kleuter kindertjes in de klas, die allemaal op hun eigen manier juf haar liefdevolle aandacht nodig hebben ❤

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *