Ministerie wijst zeventien aanvragen voor nieuwe scholen af

Nieuwe scholen moeten makkelijker op te richten zijn, vind de staatssecretaris van onderwijs. Daarom is er een systeem ontwikkeld om deze mogelijke nieuwe scholen te toetsen. Na invoering van de vernieuwde regelgeving zijn er 56 aanvragen gedaan, waarvan 40 voor basisscholen en 16 scholen voor voortgezet onderwijs.

Door deze toetsing kunnen initiatieven voortaan alleen nog geld van de overheid krijgen als er bij voorbaat al genoeg belangstelling van ouders is, én als ze goed door de inspectie komen.

Nieuwe scholen voortgezet onderwijs vrijwel allemaal afgewezen

In totaal zijn er 17 aanvragen afgewezen, voornamelijk in het voortgezet onderwijs. Daar kregen namelijk slechts twee van de initatiefnemers de goedkeuring van het ministerie. Twee andere initiatieven voor scholen waren nog voor de beoordeling al weer stopgezet. Acht potentiële scholen, waarvan 5 islamitische, bleken het burgerschapsonderwijs niet naar tevredenheid in te vullen. De helft had bovendien niet voldoende ouderverklaringen kunnen overhandigen.

Bij een aantal basisscholen onvoldoende onderwijskwaliteit

De initiatieven voor nieuwe basisscholen kwam er beter vanaf: 32 van de 40 aanvragen zijn goedgekeurd. In 3 gevallen was de aanvraag al weer ingetrokken, bij 3 waren er te weinig enthousiaste ouders gevonden, en bij twee mogelijke nieuwe basisscholen verwachtte de inspectie dat de kwaliteit van het onderwijs beneden de maat zou zijn.

Volgens de minister van Primair en Voortgezet Onderwijs is er zeer zeker ruimte voor nieuwe initiatieven binnen het onderwijs. Deze moeten echter wel heel kritisch beoordeeld worden, zodat kinderen de garantie hebben op goede scholing.

De goedgekeurde scholen mogen in augustus 2023 van start.

Lees het oorspronkelijke bericht op NOS

Of lees verder op Baby en Kind: Papieren rietjes te risicovol: minister wil dat industrie zoekt naar alternatief

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.