MOE na je bevalling door Natasja van spruitjesenzo

ijzerhoudende voeding

hoe ijzerhoudende voeding kan helpen tegen vermoeidheid na de bevalling

waarom je moe bent na de bevalling

Tijdens je bevalling is er sprake van bloedverlies. Soms een beetje, soms heel veel. Ook gedurende de kraamtijd blijf je vloeien. Al dit bloedverlies kan er toe leiden dat je HB gehalte naar een lager niveau zakt. Met als gevolg dat je je moe en slap voelt. Gecombineerd met gebroken nachten, een huilende baby en je opspelende hormonen kan dit behoorlijk heftig zijn. En je kan er als kersverse moeder ook van schrikken. Waar is nu die roze wolk?
Gelukkig kan voeding deze tijd iets voor je betekenen. Een laag HB gehalte betekent dat je ijzergehalte laag is. IJzer halen we uit onze voeding en er zijn een aantal voedingsmiddelen die behoorlijk wat ijzer bevatten en je dus kunnen helpen om je HB gehalte weer op peil te krijgen.
Ijzerhoudende voeding is geen wondermiddel. Na het eten van een biefstuk en spinazie, zit je je niet direct fit rechtop in je bed. Maar je zal zien dat je behoorlijk opknapt, als je met regelmaat wat ijzerrijk voer gaat eten. En wees niet bang: je hoeft heus niet op spijkers te gaan knabbelen

 Wat is goed voor je HB ?

Als je op zoek gaat naar ijzerhoudende voeding dan moet je denken aan producten als:

-Rood vlees, als rund en lamsvlees 
-groene groente, met name broccoli en spinazie
-volkoren graanproducten als volkoren brood 
-peulvruchten
-groentes
-noten en zaden

Je ziet: keus genoeg aan lekkere dingen!

Tip om ijzerhoudende voeding nog beter op te nemen.

Neem bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op. IJzer uit dierlijke producten wordt door het lichaam makkelijker opgenomen, dan ijzer uit plantaardige producten. Echter de vitamine C kan de opname van ijzerhoudende voeding behoorlijk verbeteren.
Een lekkere gezonde ijzer topper is een handvol ongezouten cashewnoten, een stuk of 5 gedroogde abrikozen en een glas sinaasappel erbij.
Ook een volkoren boterham met appelstroop bevat lekker veel ijzer en kan dus prima worden gegeten. Eet ook regelmatig aardappelen, want ook die bevatten ijzer.
Had je niet gedacht he, van die oude flauwe pieper! Je ziet er zijn enorm veel mogelijkheden, die allemaal helemaal niet moeilijk zijn, als je wat meer ijzerhoudende voeding op het menu wil zetten (ps, voor manlief is het ook niet verkeerd)

meer weten? lees dan: Vergeet jezelf niet !

lees ook : Natasja van Spruitjes en zo 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] -vermoeidheid tijdens je zwangerschap […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *