Je eerste 10 minuten gesprek

tienminuten gesprek

Je eerste tienminuten gesprek.

Je peuter is een kleuter geworden en gaat naar school. Misschien moest je zelf ook even wennen, maar na een paar weken weten jullie allemaal niet beter meer. En dan komt het eerste tienminuten gesprek. Spannend? Wel nee! Juist heel erg leuk, om te horen hoe je kind het doet op school.

Bijna elke school heeft er twee tot drie keer per jaar een. Maar soms heet het tafeltjes avond of rapport bespreking.

Als ouder wordt je daar natuurlijk voor uitgenodigd. Jij geeft aan of je wil komen. En krijgt vervolgens een uitnodiging waarop de tijd dat jij mag komen praten vermeld staat.

In volgorde van belangrijkheid praat je over: vorderingen van je kind, gedrag en opvoeding, contact met ouders en uitwisseling van ervaringen. En als ze ouder zijn natuurlijk over de resultaten. Maar daar heb je in het eerst gesprek gelukkig nog geen last van.

Tips voor het tienminuten gesprek:

  • Bereid het gesprek goed voor (wat wil je van de leerkracht weten, wat wil jezelf vertellen )
  • Realiseer je goed dat 10 minuten echt niet zo veel is, en dat er nog meer ouders op de gang zitten!
  • In geval van serieuze zaken: je vermoedt ADHD of dyslexie; er is narigheid in de familie en dat trekt je kind zich heel erg aan, wacht je NOOIT op een 10 minuten gesprek. Dan vraag je gewoon een gesprek met de juf aan.
  • Vergeet nooit ook positieve zaken te benoemen.
  • Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk verschillende aspecten aan bod laat komen: contact met ander kinderen, contact met de juf, ontwikkeling op cognitief gebied ( leren dus) ontwikkelingen op motorisch gebied.
  • Kom altijd op tijd, ook al is de juf waarschijnlijk te laat!
  • Word nooit boos op de juf als de gesprekken uitlopen: alle ouders willen – net als jij – graag aandacht voor hun kind..

lees ook: als je tegen het 10 minuten gesprek opziet

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *