Digitale detox

digitale detox

Digitale detox met het hele gezin

December is de uitgelezen maand voor een digitale detox. Even een avondje of een week alle schermen verbannen en terug naar waar het werkelijk om draait: echte aandacht voor elkaar. Ben jij ook onlosmakelijk verbonden met je smartphone of laten jullie hem als gezin geen moment onbenut? Met deze tips doorbreken jullie stap-voor-stap de vicieuze cirkel van smartphones, tablets, MacBooks en televisie.

het gezin

Voor het gezin kent een digitale detox een hoop voordelen, het zorgt tevens voor een betere nachtrust, minder prikkels en minder afleiding. Het mooie van dit alles: iedereen met een smartphone, MacBook, tablet of televisie kan meedoen. En zeg nou zelf, bijna elk gezin heeft wel één (vaak meerdere!) van deze apparaten in huis toch?

  1. Thuis relaxen

Om thuis extra tot rust te komen, zet je de smartphone eenvoudigweg in vliegtuigstand of bespaarmodus. In deze laatste komen enkel telefoontjes en SMS berichten binnen. Al is het een uurtje of 2-3, voor je het weet ligt je toestel het hele weekend onder het kussen in de bank. Door bewust bepaalde notificaties uit te schakelen of apps (tijdelijk) te verwijderen bespaar je jezelf al een hele hoop screen-time. Je hebt het letterlijk zelf in de hand en zo hou je eens tijd over voor leuke dingen.

  1. iPhone Jr.

Is jouw kind als verlijmd met zijn telefoon en matchende telefoon accessoired? Dan is de kans groot dat hij het voorbeeld heeft gevolgd van volwassen in zijn directe omgeving. Geef de nieuwe generatie het goede voorbeeld en start samen een leuk experiment. Door een spelelement toe te voegen of een weddenschap te starten houden jullie elkaar scherp. Wie kan er het langst zonder iPad, smartphone of andere gadget?  

  1. Even helemaal weg

Tijdens een avondje uit eten wil iedereen ongestoord genieten van het gezelschap (en menu!). Hier is een makkelijk trucje voor: verzamel alle smartphones in een mandje midden op tafel. Wie als eerste naar zijn smartphone reikt trakteert ‘voor straf’ een rondje. Zorg wel voor een opvallend Xiaomi Redmi Note 3 hoesje, zodat je achteraf niet eindigt met de mobiel van je buurman.

  1. Irritatie ten top!

Smartphonegebruik kan niet alleen schadelijk, maar ook erg storend zijn. In de top 10 van ergernissen staan onder andere: luidruchtige gesprekken, mobiel gebruik in het verkeer/OV, een smartphone in bed en mobiel bellen aan de kassa. Leg je smartphone in deze situaties eens bewust weg of schakel hem uit. Bijvoorbeeld door hem in een andere kamer op te laden. Dit voorkomt verleiding om tijdens een slapeloze nacht Facebook, Instagram en Whatsapp te checken. Een nauwsluitende 5c cover in de vorm van een booktype (je weet wel, zo’n boekje!) kan tevens een hoop irritatie voorkomen, doordat deze knipperende notificaties en oplichtende schermen tegenhoudt.

  1. Alles of niets

Pak het groots aan en ban alle schermen in huis voor een week of weekend. Zorg voor een plan B in geval van nood en licht familie en vrienden tijdig in. Lekker lanterfanten of een dagje samen weg? Er zal een zee van tijd vrijkomen, dus bedenk maar vast wat leuke activiteiten. Geniet van de volledige aandacht voor elkaar en waan je even terug in de tijd van vóór de smartphone.

A little goes a long way

Geeft alleen al het idee van een offline bestaan jullie al de kriebels? Begin dan gewoon met kleine veranderingen en afspraken. Klein stapjes en veranderingen worden op lange termijn vanzelf een nieuwe gewoonte. Enjoy!

lees ook fotokalenders

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *