En deze snacks geef je dus NIET aan je dreumes

ongezonde snacks

Ongezonde snacks kan je bij kilo’s tegelijk kopen. Welke onegzonde snacks, kunnen nu echt niet?

Er is een heleboel eten, waarvan we heel goed weten dat we daar niet teveel van moeten eten. Omdat het gewoon niet zo gezond voor ons is. Eigenlijk moeten we het helemaal laten staan. Als het voor een volwassene al niet zo verstandig is om te snacken, wat doet het dan wel niet voor je dreumes???

Natuurlijk zal je tegen jezelf zeggen, dat je je peuter geen ongezonde snacks geeft. Maar is dat echt waar?

Stel: je zit op de bank, met een bak chips, je dreumes kruipt gezellig naast je en zegt:¨Ikke ook ¨ en wat zeg jij: ¨ nou vooruit dan maar ¨…

Hieronder zie je een aantal snacks die je echt onder de drie jaar niet aan je dreumes geeft. Er zijn alternatieven, die je wel kan geven. En die pak je gelijk met jouw schaaltje chips! Zo voorkom je gezeur!

Chips:

* veel te zout en je peuter heeft geen honger meer: dus het gezonde eten kan je wel vergeten.

* Onder de 1 jaar heeft een kind aan 1 gram zout per dag voldoende!!).

Wat wel: rijstwafels, stukjes brood.

Fast food:

en dus alle fastfood: hamburgers,pizza´s, kentukcy fried..

* Te zout

* Onverzadigd vet…… kortom gewoon niet naar de burger-boer

Wat wel : alle zelfmaak pizza´s en hamburgers zijn helemaal oke.

Kant en klaar diepvries maaltijden:

* Wel eens goed het label met de ingrediënten gelezen???

* Een hoeveelheid zout genoeg voor een weeshuis vol peuters. Om van onverzadigd vet en..suiker maar niet te spreken.

Wat wel: maak je eigen diepvries maaltijden door meer te koken als je wel tijd hebt.

Franse kazen:

Kinderen onder de een jaar oud moeten geen Franse kazen eten.Ze lopen daarmee het risico op listeriosis.Een vorm van voedsel vergiftiging

Wat wel: we zouden zeggen: een stukje Goudse kaas??

Zuurtjes:

Zuurtjes zijn al gevaarlijk omdat ze zo hard zijn, je dreumes kan er makkelijk een stukje vanaf bijten en zich daarin verslikken. Bovendien zitten zuurtjes bom en bomvol suiker, ongezond en heel slecht voor de tanden.

Wat wel: niks mis met stukjes fruit !

Softdrinks:

Zoet en zoetstof dat is al niet bepaald gezond te noemen. Bovendien zijn de zuren die in zo´n softdrink zitten dodelijk voor de tanden.

Drankjes met cafeïne zijn al helemaal een no go Nou ja: jij hebt een baby die niet kan slapen…..

Wat wel: de borst, baby melk of….water…

Hele noten:

* Tot kinderen 5 jaar zijn, moet je ze geen noten geven, dat wil zeggen: geen hele.Het risico dat ze zich verslikken en in een noot stikken is echt te groot.

* Vanaf een jaar of drie kan je wel stukjes ( ongezouten !!! ) noot aan je kind voeren , als je er maar bij blijft als je kind ze opeet.

Friet:

* Onverzadigd vet en zout en na drie frietjes eet je kind niks meer…..

Eigenlijk gewoon een no-go, als we eerlijk zijn, gewoon een ongezonde snack (al eet ik hem zelf ook graag)

Wat wel: je kan ovenfrietjes maken…..

Cornflakes:

* Oooo nee, die mogen best, zolang je er maar geen suiker over strooit…..

Check de doos van de ontbijtgranen en schrik hoeveel suiker daar in zit..

Wat wel: wat is er mis met een boterham met smeerkaas? Een bordje warme pap ??

Donuts:

* Ze zien er zo heerlijk uit ! Vooral die met een geglazuurd laagje…

En in dat laagje zit nu helemaal de kneep. Dat is pas de suikerbom!

Bovendien zijn donuts heel vet. De eetlust van je kind is helemaal bedorven

Wat wel : lekker geprakt banaantje ? Ook heerlijk zoet, zonder een korrel suiker.

lees ook : zelfstandig eten

11 antwoorden
  1. joos zegt:

    wat een slecht stuk, Totaal nergens op gebaseerd en enorm belerend. Bah

    de intro is geschreven alsof die dingen enorm slecht voor je kind zijn. En voor het meeste van wat er staat is dat natuurlijk onzin, tenzij je het elke dag/week aan je kind geeft. En als je toch wil drammen, doe het dan in elk geval correct:
    – rijstwafels zeker niet vaker dan 1 keer per week (arsenicum, haal die dus maar weg daar bij de chips als tip he)
    – ‘wat is er mis met een boterham met smeerkaas’. Nou misschien de enorme lading zout in smeerkaas?

    En als je dan toch zo’n dom stuk wil schrijven, vul het dan nog even aan met
    – snoepjes, koekjes die niet gebaseerd zijn op fruitsuiker
    – meer dan twee stuks fruit op een dag (naast veel te veel suiker ook enorm slecht voor je tanden. weet je hoe slecht een appel is voor je glazuur),
    – sappen- Kaas is trouwens ook heel zout, net als de meeste vleeswaren, dus doe dat maar helemaal niet (haal de tip van een blokje goudse ook maar weg).
    – groente uit blik (in de categorie: heb je de ingrediëntenlijst wel eens bekeken)
    – bijna al het zoete broodbeleg.

    Beantwoorden
    • Felice Veenman zegt:

      altijd fijn als iemand de moeite neemt me aan te vullen!
      Maar je klinkt wel erg somber…als ik jou zo lees mag je helemaal niks eten..
      Dat is ook ongezond hoor! ( ik hoop dat dat niet belerend klinkt..)

      Beantwoorden
  2. Rob zegt:

    Erg vervelend stuk om te lezen. Wanneer je een stuk als dit schrijft doe dit dan in een objectieve of maximaal in een adviserende vorm. Continu aangeven wat ik niet mag doen vind ik wel erg belerend. Het is aan iedere ouder om op basis van feitelijke informatie zelf de afweging te maken wat je wel en niet doet.

    Beantwoorden
    • Felice Veenman zegt:

      Beste Rob, natuurlijk maakt iedere ouder zijn/haar eigen afweging. En jij moet inderdaad zelf weten wat jij je kinderen aan snacks geeft. Dat laat onverlet, dat niet iedere snack verstandig is om aan je kind te geven. Maar als jij ze wil geven…ik hou je niet tegen : ik informeer alleen maar

      Beantwoorden
  3. Maria zegt:

    Geen cornflakes, maar wel smeerkaas? Jij hoeft niet gelijk cornflakes van Nestlé kopen er is genoeg keuze in De Tuinen of Ekoplaza.

    Beantwoorden
    • Felice Veenman zegt:

      deze heb ik niet gecontroleerd op suiker ( of stoffen die suiker zijn maar niet zo heten)
      Het verschil tussen een boterham met smeerkaas en een bak cornflakes ( vaak nog met extra suiker ) lijkt mij helder

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *