Help, ik ben netjes en mijn kind niet!. Door leren leren Schiedam

organiseren

Tja, dat kan voorkomen. Misschien vindt je zoon of dochter ‘netjes zijn’ niet zo belangrijk óf… hij/zij heeft nog niet geleerd hoe je netjes kunt zijn. Kunnen organiseren is namelijk een vaardigheid, net als plannen, de tijd in de gaten houden, je werkgeheugen gebruiken enz. En een vaardigheid aanleren kost tijd en energie. Tijd en energie van het kind, maar zeker ook van degene die het kind begeleidt. En thuis ben jij dat…

Als jouw sterke kanten de zwakke kanten van je kind zijn, dan kun je als ouder wel eens gefrustreerd raken. Kijk dan vooral eens hoe je jouw sterke kanten in kan zetten om je kind een stapje verder te helpen. Misschien ben je wel heel geduldig, kun je goed stap voor stap iets uitleggen, ben je vriendelijk, sluit je aan bij de mogelijkheden van je kind, ben je bereid om je kind de tijd te geven een vaardigheid onder de knie te leren krijgen… Dit zijn allemaal positieve punten die je in kunt zetten tijdens het leerproces van je kind.


Laten we eens verder gaan op dat ‘organiseren’. Organiseren is het ordenen van informatie en materialen. Thuis zul je vooral te maken hebben met het organiseren van materialen.

Het aanleren van een vaardigheid gaat in stappen:
* Jij doet voor en je kind doet na;
* Jij zegt wat er ‘moet’ gebeuren en je kind voert uit. Jij blijft bij je kind.
* Je laat je kind het klusje zelf doen en jij begeleidt: Je zegt alleen iets wanneer het echt nodig is;
* Je kind doet het klusje zelfstandig en jij ‘bemoeit’ je er niet mee.

Dit leerproces kan – afhankelijk van de mogelijkheden, de aanleg, het talent en de motivatie van je kind – heel snel, maar ook traag verlopen.
Bedenk wel dat iets zelfstandig kunnen uitvoeren zelfvertrouwen geeft. Dit heeft weer invloed op het zelfbeeld van je kind. Laat je kind iets zelf doen als hij/zij dat wil. Vanzelfsprekend binnen de door jou gestelde kaders. Stel deze kaders alleen niet te strak. Iedereen leert als een taak of opdracht nèt iets buiten de comfortzone ligt; dit is de zogenaamde leerzone. Te strakke kaders als je kind door wil, hebben dan niet het gewenste effect van leren.

Dus: Als je jouw kind wil leren hoe het zijn speelgoed netjes op kan ruimen, het logeerkoffertje zelf in kan pakken, zelf de sportspullen klaar kan leggen, hoe hij/zij een cake kan bakken… geef dan zelf het voorbeeld en vertel hardop wat je doet. Zo leer je je kind hoe je een klusje voorbereidt. Geef hem of haar wel de ruimte om het (net) iets anders te doen dan jij

lees ook eens : wat zijn cognitieve vaardigheden

http://www.lerenlerenschiedam.nl/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *