schoolrijpheid

Heb jij dat ook altijd zo’n raar woord gevonden: schoolrijpheid, alsof mijn kind een appeltje is, of een peer.

Maar goed, je kan struikelen over een woord, het is een feit dat een kind wel of niet toe is aan groep drie. Aan het echte leren, zullen we maar zeggen.
En daarvoor moet je hummel wel het een en ander meenemen, wil dat een beetje leuk gaan worden voor kindlief. Laten we de voorwaarden voor een beetje gelukkig schoolbestaan eens op een rijtje zetten.

Schoolrijpheid en de vaardigheden

Motorische vaardigheden:

Je kind moet motorisch niet al te onhandig zijn. Het is lastig als je niet met  je klasgenoten mee kan rennen en springen. En het wordt erg moeilijk als de fijne motoriek nog zo slecht ontwikkeld is, dat  pen en potlood vasthouden een probleem wordt. Jasje dicht knopen, schoenen dicht maken, werkjes die de juf nog deed in groep 1 en 2, moet een kind nu echt zelf kunnen.

Cognitieve vaardigheden:

In groep drie heeft je kind een behoorlijke taalvaardigheid nodig. Taal is de basis van het leren.
Dat betekent niet alleen dat je kind veel woorden moet kennen, een grote woordenschat heeft dus. Het betekent vooral dat je kind al veel begrijpt. Begrippen als hoger en lager, kleiner en groter, bijvoorbeeld. Het betekent ook dat je kind in staat moet zijn, om te luisteren. En dan bedoelen we echt luisteren, niet even je mond houden…
Kunnen luisteren en begrijpen wat iemand zegt, is een essentieel deel van schoolrijpheid. En in haar algemeenheid: essentieel om te kunnen leren.

Sociale vaardigheden:

Je kind is niet alleen een vat, waar kennis in moet, je kind is een mens in ontwikkeling. Wil je kind kunnen groeien in groep drie, moet hij al een beetje zelfstandig zijn. Hij moet met een drukke omgeving kunnen omgaan, zich kunnen aanpassen. Wat dacht je bijvoorbeeld van op je beurt wachten? Of samen delen, of uit jezelf je rommeltjes opruimen?

Schoolrijpheid is een complex samenspel

Je ziet schoolrijpheid bestaat uit veel en verschillende onderdelen en je kind heeft ze allemaal nodig.
Natuurlijk kan jij als ouder op dit gebied veel stimuleren. Door veel met je kinderen te praten en veel vragen te stellen, stimuleer je de taalvaardigheid. Door je kind vaak met anderen te laten spelen stimuleer je de sociale ontwikkeling. En natuurlijk heb jij ook invloed op de motorische ontwikkeling: lekker buiten spelen !

Maar…ondanks al jouw goede ouderschap, ontwikkelt ieder kind zich in zijn eigen tempo. Hou daar rekening mee en…respecteer de ontwikkeling van je kind.
Tenslotte: niet alle appeltjes aan de boom zijn tegelijk rijp……

lees ook eens: wat zijn cognitieve vaardigheden

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *