Voedingsschema in je zwangerschap

Voedingsschema in je zwangerschap : De eerste drie maanden.

In de eerste drie maanden van je zwangerschap doe je er goed aan het volgende in acht te nemen
Ook nu geldt: hou je aan de Schijf van Vijf en rook en drink niet. Neem de gebruikelijke hygiëneregels in de keuken in acht en bak al je vlees door en door gaar. Een aantal voedingsmiddelen kan je beter niet of met mate eten.

 

Voedingsmiddel

 

 

Wel of niet

 

 

Omdat?

 

 

Alcohol

 

 

Nee

 

 

Is schadelijk voor de ontwikkeling van je baby.

 

 

Lever

 

 

Nee

 

 

Bevat veel vitamine A

 

 

Leverworst, pate

 

 

Max. 1 x per week

 

 

Bevat veel vitamine A

 

 

Vette vis

 

 

Max. 2 x per week

 

 

Bevat dioxines

 

 

Rauwmelkse kazen

 

 

Nee

 

 

Kan listeria bevatten

 

 

Koffie

 

 

Max. 4 koppen per dag

 

 

Bevat caffeine

 

 

Rauw vlees, tartaar, biefstuk, filet americain

 

 

Nee

 

 

Kan listeria, toxoplasma bevatten

 

 

Rauw ei

 

 

Nee

 

 

Kan salmonella bevatten

 

 

Roofvissen

 

 

Nee

 

 

Bevatten dioxines

 

 

Verpakte gerookte vis

 

 

Nee

 

 

Kan listeria bevatten

 

 

Drop

 

 

Met mate

 

 

Kan de bloeddruk verhogen

 

Luister naar je lichaam: misschien ben je zo misselijk dat je niet aan eten moet denken, misschien heb je juist trek in bepaalde voedingsmiddelen. Heb je voortdurend trek in zoute drop, roomijs of chocolade? Gun jezelf af en toe gerust wat lekkers, maar probeer ook een alternatief te vinden voor dingen die te vet, te zout of te zoet zijn. Maak bijvoorbeeld van vers fruit een smoothie en zet ‘m een uurtje in de vriezer als je veel trek in ijs hebt!

Voedingsschema voor je zwangerschap De vierde tot en met de zesde maand

In zwangerschap-week-16-week-tot-week/”>de vierde tot de zesde maand van je zwangerschap is, het goed is, is de ergste misselijkheid nu voorbij en de meeste vrouwen hebben een gezonde eetlust. Wanneer je er behoefte aan hebt, kan je wat extra eten uit de Schijf van Vijf. Probeer je gewicht in de gaten te houden maar ga niet lijnen, dat is schadelijk voor de baby. En wel  om twee redenen: er kunnen tekorten ontstaan aan vitaminen en mineralen. En schadelijke stoffen die zitten opgeslagen in je lichaamsvet komen vrij in de bloedbaan als je afvalt. Daardoor kunnen ze via de placenta ook bij de baby terechtkomen.

Voedingsschema voor je zwangerschap De zevende tot en met de negende maand

Vanaf de zevende maand van je zwangerschap  wordt de ruimte in je buik schaars, en de baby kan behoorlijk trappelen tegen je maag en darmen. Als gevolg hiervan hebben veel vrouwen hebben last van brandend maagzuur. Eet daarom kleine, licht verteerbare maaltijden verspreid over de dag. Met veel vezels om verstopping te voorkomen. Maak je geen zorgen over verminderde eetlust, meestal ben je minder actief dan normaal dus heb je ook minder energie nodig.

Na de bevalling

Snak je naar een wijntje, een boterham met rauwmelkse boerenbrie en een stevige maaltijd met biefstuk en tiramisu toe?  (en daarna pas op dieet?)
Begrijpelijk, maar als je borstvoeding geeft zul je met sommige dingen nog even geduld moeten hebben. Hoewel je wel weer alles mag eten wat je wil, blijft het oppassen met alcohol. Ook reageren baby’s soms op het eten van hun moeder, met name koemelkproducten, scherpe kruiden en knoflook zijn berucht. Sommige baby’s krijgen hier krampjes van.

Probeer gezond en gevarieerd te blijven eten. Dus…. ga pas afvallen als je bent gestopt met borst voeden. Indien je normaal eet en borstvoeding geeft, zul je trouwens sowieso al wat afvallen.

Let op: Roken blijft uit den boze, ook als je geen borstvoeding geeft!  Want meeroken is schadelijk voor baby’s en kinderen.
Bron: Voedingscentrum  Gezondheidsraad

 

Voedingsschema in je zwangerschap

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *