zwemwater

Het is heerlijk weer, sterker nog het is gewoon zomer! Eindelijk naar buiten, eindelijk kilo’s vitaminen D opslorpen.  Heerlijk! Je hebt jezelf en de kids goed ingesmeerd. Je hebt een parasolletje je bij, je bent niet zo dom een luier voor de kap van de kinderwagen te spannen tegen de zon ( dan smelt je beeb dus gewoon weg), je hebt flesjes water bij je.. emmertjes, schepjes en boterhammen met komkommer. Kortom om: jij bent op alles op voorbereid.

Ho stop. Wacht even. Heb je de temperatuur van het zwemwater al gecontroleerd?
We weten het nog van de basisschool: water warmt langzamer op dan aarde. En koelt langzamer af.

Maar het is op een paar dagen mooi weer, het kwik is pas een dag of wat boven de 20 graden gekomen. Dus dat zwemwater, is nog lang niet warm! Sterker nog: het zwemwater is gewoon weg koud.

Wat gebeurt er als je zomaar in ijskoud zwemwater springt?  In de eerste plaats moet je lichaam dan heel hard gaan werken om dat plotselinge temperatuur verschil te kunnen verwerken. Net was het nog ingesteld op 20 graden, en nu moet het ineens terug naar 12 of 13 graden. Dat vraagt een behoorlijke omschakeling. Daar kan je je minder prettig door voelen. Erger is dat je kramp kan krijgen of onderkoeld kan raken. Onderschat dat allemaal niet: het kan tot verdrinken leiden.

Luister naar je lichaam: als je je voeten in het zwemwater zet en je denkt brrrrrr, ga dan niet de flinkerd spelen. Als je  kinderen het  water te koud vinden, stimuleer ze dan niet om toch het water in te gaan…

Blijf niet te lang in het water ( spelen aan de waterkant kan natuurlijk helemaal geen kwaad)
En tenslotte nog een tip : zorg dat je hoofd niet onderwater komt: je hoofd verliest het snelst zijn lichaamswarmte!

lees meer over onderkoeling

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *