tijdens je zwangerschap

Tijdens je zwangerschap zijn er veel voedings producten die je niet of zeer matig moet eten

Lever en leverproducten

Het eten van lever wordt afgeraden tijdens de zwangerschap. Nou zal dat voor veel zwangeren geen enkel probleem zijn: lever staat niet erg hoog op de delicatessenlijst. Maar leverproducten zoals pate,leverworst en smeerkaas, bevatten natuurlijk ook lever. Je kunt het beter niet meer dan 1 keer per dag op je brood eten.  Het eten van lever wordt afgeraden omdat er in lever veel vitamine A zit. En te grote hoeveelheden vitaminen A zijn schadelijk voor de ontwikkeling van het hart, het zenuwstel en de hersens van je baby. Via de rest van je voeding krijg je voldoen de vitamine A binnen. Voedingssupplementen en multivitaminen speciaal voor zwangeren zorgen niet voor een overdosis vitaminen A

Rauw ei

Rauwe eieren kunnen salmonella bevatten. Rauwe eieren zitten veel in mousses, (hartige en zoete!). In tiramissu, sommige soorten banket en mayonaisse. Troost : mayonaise en toetjes uit de supermarkt kun je gewoon eten, die zijn gepasteuriseerd (door verhitting steriel gemaakt).
Vraag bij restaurants of hun sauzen en mousses rauw ei bevatten . Of speel op safe en neem de appeltaart.

Rauwe melk

Rauwe melk kan de listeria-bacterie bevatten. Alle melk in de winkel is gepasteuriseerd (door verhitting steriel gemaakt) en die kan je dus veilig drinken. Maar melk direct van de koe is rauw, en die moet je dus laten staan. Drink je nooit melk van de koe? Dan ben je er nog niet helemaal: soms wordt rauwe melk gebruikt bij het maken van (zachte) kazen. Let dus op het etiket: rauwmelkse kaas of lait cru. En laat deze voorlopig maar staan. Harde kazen kun je veilig eten. (door het rijpingsprocces van de kaas, sterft de listeria-bacterie).Listeria is echt een hele nare bacterie…ik zou zeggen : neem geen risico tijdens je zwangerschap

Rauwe vis en schaaldieren

Rauwe vis kan salmonella  bevatten, gerookte, voorverpakte vis kan ook besmet zijn met de listeria-bacterie (link). Eet alleen verse, goed verhitte vis en laat bereide vis niet in contact komen met bestek of borden waarop het product rauw heeft gelegen.

Rauw vlees.

Zwangeren kunnen rauw vlees beter niet eten, omdat hierin twee gevaarlijke stoffen kunnen voorkomen: listeria en toxoplasma. Onder rauw vlees wordt verstaan: vlees dat op geen enkele manier door en door is verhit. Rose gebakken biefstuk, carpaccio, filet americain en osseworst zijn bijvoorbeeld rauw. Rauwe ham is juist weer niet rauw, die is gerookt en dus veilig tijdens je zwangerschap ( maar wel minder lekker helaas..)

Roofvissen

Ons milieu is vervuild met dioxines. Ook vissen hebben een hoeveelheid dioxines in hun lichaam, Als een vis wordt gegeten door een andere vis dan komt de dioxine van het slachtoffer ten dele in het lichaam van de roofvis terecht. Daarom bevatten roofvissen een verhoogde concentratie dioxines. Zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn zijn roofvissen, tonijn in blik bevat minder dioxines en kan tijdens je zwangerschap maximaal tweemaal per week gegeten worden.

Vette vis

Het gebruik van vette vis wordt van harte aanbevolen, maar vanwege de hoeveelheid dioxines niet meer dan 300 gram per week, tijdens je zwangerchap ( nu eet ik het ook buiten mijn zwangerschap eerlijk gezegd, niet vaker )

lees ook: Verboden producten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *