fbpx

Sociale afwijzing en taalvaardigheid bij kleuters.

29 mei 2019| door: Felice Veenman |259 Views|0 Comments
Sociale afwijzing en taalvaardigheid bij kleuters.

Over de vele functies van taalvaardigheid, bij grote mensen en bij kleuters

Dat het helpt in het leven wanneer je goed kan kletsen, dat weten we allemaal.
Als we eerlijk zijn, hebben we daar geen onderzoek voor nodig….
Natuurlijk geven we liever een ijsje aan een kind dat daar lief om vraagt, dan dat we een ijsje geven aan een kleuter die brullend op de grond gaat liggen.

Maar besef je ook, hoe belangrijk taalontwikkeling voor je kind is, wanneer het niet gaat om de communicatie met jou ( of andere gezinsleden ) maar met groepsgenootjes?

Een interessant onderzoek van Femke de Wit (  Being rejected. The role of oral communicative competence. ) laat zien dat vooral mondeling kunnen communiceren bepaalt of een kind in een groep wordt afgewezen.  Om te kunnen samenwerken met anderen, is taalvaardigheid dus noodzakelijk

Een goede taalvaardigheid heeft twee aspecten:

Het voorbeeld in de inleiding laat zien dat hoe beter iemand kan verwoorden wat hij wil, hoe beter de communicatie verloopt.
Maar aan taalvaardigheid zit nog een ander aspect: namelijk het vermogen jezelf te sturen…
Kijk maar eens naar je kleuter: hoe vaak hoor je die niet tegen zichzelf praten? Zich zelf uitleg geven of corrigeren?
En kijk eens naar jezelf? Hoe vaak zit jij achter je I pad, te mompelen: klik hier, copy-paste, klik daar ….verd*** het werkt niet???
Om zaken te kunnen begrijpen, om dingen te kunnen verwerken, is voor iedereen, en zeker voor je kleuter, een goed taalvaardigheid belangrijk.

taalvaardigheid



Taalvaardigheid en sociale interactie.

Wat ik erg boeiend vond aan het onderzoek van Femke de Wit is haar conclusie dat het per groep verschilt of een kind wordt afgewezen door een te lage taalvaardigheid. Het is de groepsnorm die bepaalt waar die grens ligt. Zo blijkt dat kinderen van niet-Nederlandse ouders in een klas met veel Nederlandse kindjes, eerder worden afgewezen dan wanneer ze in een groep zitten met veel kinderen die thuis geen Nederlands spreken.

Dat roept weer een heleboel vragen op, hoe we integratie het beste gestalte kunnen geven, maar dat is een heel ander verhaal.
De kern van dit verhaal is : praat met je kind, lees het voor, praat nog meer en lees nog meer voor!

lees meer over het onderzoek

Avatar

Felice Veenman, eigenaar van BabyenKind, leuk dat je me leest !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *