fbpx

Schoolbank van de toekomst

26 november 2012| by: Felice Veenman |212 Views|0 Comments
Schoolbank van de toekomst

Schoolbank van de toekomst

In Amerika is een grote groep onderzoekers en webontwikkelaars aan de slag gegaan om het lokaal van de toekomst te ontwikkelen. Hun doel was een interactieve klas te maken, waar bij zelfs de schoolbanken interactief zijn.
Het oude vertrouwde schoolbankje werd omgebouw naar een multi-touch desk. Het leuke hiervan is dat kinderen nu direct samen kunnen werken, zelfs als ze niet naast elkaar zitten.

“afkijken”

Het was ook de bedoeling dat de kinderen flink bij elkaar zouden ¨af kijken¨. De onderzoekers staat nl op het standpunt dat zien hoe je klasgenoot een probleem oplost, dat jou ook weer een stapje verder helpt zo kunnen leerlingen elkaar iets leren en elkaar  opvoeden. Na een proefperiode van 3 jaar werd de conclusie getrokken dat de 400 test leerlingen ( tussen de 8-10 jaar oud) veel sneller en beter in wiskunde waren geworden dan hun leeftijdsgenootjes die aan een klassiek ouderwets schoolbankje werkten.

Ik vind het fascinerend hoe we steeds verder komen met het integreren van computers in ons onderwijs.
In het leven worden computers steeds belangrijker en waarom zouden we doen als of het niet zo is??

Dat betekent overigens niet dat ik een voorstander ben van de de Ipad scholen. Helemaal niet. Dat is een heel dom concept. Dom in de zin van slecht doordacht.. In het onderwijs dient lang en goed nagedacht te worden, waar de techniek ingezet kan en moet worden. En waar de mens onontbeerlijk is.

Naast de wens de computer onderdeel van het lesprogramma te maken, zien we ook de volledig andere kant de kop op steken. Meer natuur in de school. De roep om schoolpleinen die iets anders zijn dat stukje straat. Maar waar bomen en struiken en planten groeien, wordt steeds luider.

Het leuke is dat die twee ontwikkelingen elkaar prachtig aan kunnen vullen!

toekomst

10

Felice Veenman, eigenaar van BabyenKind, leuk dat je me leest !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *