Back to Top

Eet mijn peuter wel goed ?

19 maart 2012|63 Views|0 Comments
Eet mijn peuter wel goed ?

Wat moet  mijn peuter eten en eet mijn peuter wel genoeg? Richtlijnen eten en drinken.

Het is een vraag die elke vader en moeder zich regelmatig stelt, je wil dat je kind gezond eet, en een aantal dingen weet je natuurlijk best : suiker en zoetigheid zijn niet gezond en groenten en fruit moet. Maar dan nog blijven er zoveel vragen over.
In dit artikel proberen we een beetje richtlijnen eten en drinken. Zodat je je niet alte veel zorgen hoeft te maken over te veel of te weinig. Het eerste jaar  van je kindje gaat een groot deel van de voeding via borst of fles, maar vergis je niet! In datzelfde eerste jaar leg je de fundamenten voor het eetpatroon van je kind. Vanaf  ongeveer 5-6 maanden begin je je kind te laten wennen aan ‘grotemensen-eten’.

Van fles naar vast voedsel

Het is natuurlijk heel wat om van melk over te gaan naar vast voedsel. Daarom is dat geleidelijke ook zo belangrijk, zo kan je kind echt stapsgewijs wennen. Begin daarom met heel goed gepureerde groente of fruit. Het consultatie bureau zal je aangeven met welke groenten je het best kunt beginnen en waar je nog even mee moet wachten. Pureer de groente een fruit goed. Een staaf mixer is hier echt een uitkomst ! Voor minder dan 20 euro kun je er al vaak eentje krijgen en geloof me: in de komende maanden wordt het je beste vriend. Vind je kindje iets niet lekker? Probeer het volgende week nog eens en de week daarna weer. Aan heel veel smaakjes moet je ook wennen. En waarom zou je je kind de kans ontnemen aan een smaak te wennen?

Een jaar
Zo rond zijn eerste verjaardag kan je kind hetzelfde eten als jij. Voor zijn gezondheid zij er 2 dingen belangrijk :

Wat eet je kind en hoe eet je kind.

Misschien denk je dat we met “hoe” bedoelen of je kind al netjes met mes en vork kan eten en niet knoeit. Hoe belangrijk ( en prettig ) tafelmanieren ook zijn, dat is -nog – niet het belangrijkst. Met hoe bedoelen we dat je kind met een vaste regelmaat en gevarieerd moet eten. Dus : 3 hoofdmaaltijden per dag : ontbijt . lunch , avondeten en denk erom ze zijn alledrie even belangrijk. Daartussen door mag je 4 x je kind een “tussendoortje” geven
Door vast te houden aan deze regelmaat weet je kind dat het buiten deze tijdstippen niet hoeft te vragen om iets te eten. En dat scheelt een hoop gezeur ! Bovendien eet je kind op deze manier niet snel teveel. Ook voor het gebit is deze regelmaat goed: het krijgt zo na elke maaltijd de tijd om te herstellen en de kans op bijvoorbeeld gaatjes wordt daarmee verkleind.

Wat eten we

Jij bent degene die bepaalt wannéér er gegeten wordt en wát er gegeten wordt. Jouw kind bepaalt daarbij hoeveel hij eet. Dat is een handige regel om te onthouden.

Jij bepaalt dus het tijdstip en de inhoud van de voeding. In de tabel staat een richtlijn voor wat kinderen zouden moeten eten van de verschillende voedingsmiddelen. Maar het is ook niet meer dan een richtlijn. Het is belangrijker dat je kind elke dag van alle genoemde soorten voedingsmiddelen iets binnenkrijgt dan dat hij zich precies aan de hoeveelheden moet houden. Wees dus niet bezorgd als je kind de hoeveelheden niet exact haalt en ga niet aandringen bij je kind om die hoeveelheden te halen. Dat kan averechts werken. Het zijn richtlijnen eten en drinken : geen wetten!

Richtlijnen eten en drinken voor kinderen

 Leeftijd:                                  1-3 jaar    4-8 jaar    9-13 jaar

Groente (opscheplepels):     1-2           2-3           3-4

Fruit (stuks)  :                         1,5           1,5            2

Brood (sneetjes)                     2-3          3-4           4-5

Aardappelen, rijst, pasta (opscheplepels) 1-2    2-3          3-4

Melk (ml)                                 300        400          600

 Kaas (plak)                                0,5      0,5          1

Vlees, vis, kip, eieren(gram)  60         60          80

 80-100 Halvarine (gram)       5          5              5

Bak-, braad, olie (eetlepel        1           1           1

Dranken  (liter)                         0,75      1           1-1,5

 

 Vitamine D

Als je kind de hoeveelheden uit de tabel ongeveer haalt en van alles wat eet, dan krijgt het voldoende vitamines en mineralen binnen. Dan eet je kind dus gezond.
Maar er is één vitaminesoort waar kinderen (en overigens ook zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven en ouderen) niet genoeg van binnenkrijgen via hun eten: vitamine D. Deze vitamine hebben kinderen in de groei nodig voor hun botten en tanden.

Je moet je kind daarom tot zijn vierde verjaardag per dag 10 microgramvitamine D extra geven in de vorm van druppels of tabletten. Die kun je gewoon in de winkel kopen. Als je kind ten minste 300 ml zuigelingenvoeding krijgt, dan zit daar overigens voldoende vitamine D in.

Bron Gezondheidsnet: Paul Poley

kijk ook eens bij : Natasja van spruitjesenzo

richtlijnen eten en drinken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *