een supersimpel verhaal

een simpel verhaal

muziek op schoot: een super simpel verhaal

Deze maand vinden de voorleesdagen plaats, een prachtig initiatief om aandacht te besteden aan voorlezen. Maar waarom is dat zo belangrijk? Inmiddels is er zo ontzettend veel meer bekend dan toen wij zelf klein waren.
Al die grote belangrijke onderzoeken over taalontwikkeling door wetenschappers vertellen ons als ouders eigenlijk een supersimpel verhaal:  Lees voor, praat met je kind, zing met je kind en luister naar je kind.
Want:
Door veel voor te lezen vergroot je kind de woordenschat, ontwikkelt het de fantasie, leert het vele cognitieve vaardigheden en… het is een ontzettend fijn, intiem moment!

Praat mét je kind

In het begin heb je misschien het gevoel dat je tégen je kind praat, maar elke ouder weet dat wanneer je mét je kind praat dat je kind reageert. Een baby reageert nog niet in woorden, maar je kind voelt, ruikt, ziet… en  reageert.  En: je kind leert. Je kind leert nooit meer zo hard als in die eerste jaren. Je kind slaat van alles op in de enorme grijze massa in dat hoofdje die ontzettend hard aan het werk is. Zo ook met taal: Alles wat je erin stopt wordt op den duur opgeslagen. Dus hoe meer  je voorleest en mét je kind praat, hoe groter de woordenschat van je kind en hoe meer je kind uitdrukking kan geven en met anderen kan communiceren.

Zing met je kind:

voorlezen is heerlijk en geeft het grotere verhaal weer. Maar door liedjes te zingen ontwikkel je meteen ook de stem van je kind, speel je vaak ook de betekenis van de woorden uit en last but not least: je kind kan het zélf (en samen met elkaar)! Hierdoor kan je kindje het beter op slaan en de klanken goed oefenen.   En: het is gewoon léuk!

Luister naar je kind:

Sluit regelmatig aan bij de belevingswereld van je kind. Speelt je kind met de blokken: dan praat je samen over de blokken. Hoe je ze bouwt, dat ze omvallen. (Hé: zijn daar ook niet van die leuke liedjes over? Torentje bussekruit!).  En daarna betrek je je kind bij wat jij doet: een krant lezen, sporten, koken..vertel erover, betrek je kind erbij.
Geniet van je kind, en je kind geniet van jou! Leren is leuk wanneer het met plezier gaat. Ook geen onbelangrijke levensles om een goede start mee te maken.
Op de Facebook van ‘Muziek met het Jonge Kind’ worden deze maand vele spel- muziek- en leestips  gedeeld rondom de voorleesdagen. Neem ook hier een kijkje: http://www.muziekmethetjongekind.nl/groep-1-2/aan-de-slag

Lees hier meer over dit onderwerp:

http://www.nu.nl/wetenschap/3669443/baby-leert-sneller-babytaaltje-van-ouders.html
Uit het onderzoek bleek dat baby’s waartegen veel op overdreven toon werd gesproken relatief veel terug brabbelden. Deze kinderen hadden op 2-jarige leeftijd een woordenschat van gemiddeld 433 woorden. De kinderen die maar weinig werden aangesproken in ‘babytaal’ beschikten als peuter over een woordenschat van gemiddeld 169 woorden.
http://www.nu.nl/wetenschap/3578844/mensen-met-ritmegevoel-hebben-goed-taalvermogen.html Volgens Kraus kan muzikale training mogelijk helpen om de taalvaardigheid van kinderen te verbeteren.   “Het zou goed kunnen dat een muzikale training met de nadruk op ritmische vaardigheden het auditieve systeem versterkt”, aldus Kraus. “Dat leidt mogelijk tot minder storende signalen in de hersenen en een beter associatie tussen geluiden en betekenissen, een vaardigheid die ook essentieel is bij het leren lezen.”

This entry was posted in muziek op schoot.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *