fbpx

MOE!

12 november 2013| by: Felice Veenman |292 Views|0 Comments
MOE!

Natasja van Spruitjesenzo: MOE

Tijdens je bevalling is er sprake van bloedverlies. Soms een beetje, soms heel veel. Ook gedurende de kraamtijd blijf je vloeien. Al dit bloedverlies kan er toe leiden dat je HB gehalte naar een lager niveau zakt. Met als gevolg dat je je moe en slap voelt. Gecombineerd met gebroken nachten, een huilende baby en je opspelende hormonen kan dit behoorlijk heftig zijn.
Gelukkig kan voeding deze tijd iets voor je betekenen. Een laag HB gehalte betekent dat je ijzergehalte laag is. IJzer halen we uit onze voeding en er zijn een aantal voedingsmiddelen die behoorlijk wat ijzer bevatten en je dus kunnen helpen om je HB gehalte weer op peil te krijgen.

Goed voor je HB

-Rood vlees, als rund enlamsvlees bevatten veel ijzer.
-groene groente, met name broccoli bevat ook veel ijzer.
-volkoren graanproducten als volkoren brood bevatten ook ijzer
-peulvruchten
-groentes
-noten en zaden

Neem bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op. IJzer uit dierlijke producten wordt door het lichaam makkelijker opgenomen, dan ijzer uit plantaardige producten. Echter de vitamine C kan deze opname dus verbeteren.
Een lekkere gezonde ijzer topper is een handvol ongezouten cashewnoten, een stuk of 5 gedroogde abrikozen en een glas sinaasappel erbij.
Ook een volkoren boterham met appelstroop bevat lekker veel ijzer en kan dus prima worden gegeten. Eet ook regelmatig aardappelen, want ook die bevatten ijzer.

lees ook : Natasja van Spruitjes en zo 

18
Avatar

Felice Veenman, eigenaar van BabyenKind, leuk dat je me leest !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *