Obestitas en wiskunde

obesitas

Obesitas en wiskunde: wat heeft dat nu met elkaar te maken, denk je

Nou, hoe raar het ook klinkt, meer dan je denkt!

We weten allemaal dat de laatste 40 jaar het aantal kinderen  met obesitas dramatisch  is gestegen. En dat obesitas veel gezondheidsproblemen kan veroorzaken, is ook geen geheim. Maar wat weinig mensen weten is dat er een verband is gevonden tussen overgewicht bij kinderen en hun prestaties op rekengebied. Dat werd ontdekt op de  University of Missouri. Sara Gable die het onderzoek leidde zei daarover: “De ontdekking toont aan dat er complexe relaties zijn tussen het gewicht van kinderen, hun sociale en emotionele welbevinden, hun scholing en tijd”

obesitas en wiskunde: het onderzoek

Gable onderzocht meer dan zes duizend tweehonderd en vijftig kinderen van de Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten. Dat aantal vormde een representatieve doorsnede van de Amerikaanse bevolking. De kinderen werden gevolgd vanaf het moment dat ze de kleuterschool binnen kwamen tot en met groep 5. Zeg van vier jaar oud tot en met zeven jaar oud
Op vijf verschillende  momenten gedurende die tijd vertelden ouders hoe het met hun kinderen ging.  Dat gebeurde door middel van een vragen lijst met vragen over de familie omstandigheden. Onderwijzers gaven informatie over de schoolvaardigheden en de emotionele ontwikkeling van de kinderen. De kinderen werden gewogen en gemeten. En ze maakten een school-test.

 Een vergelijking

Vergeleken met de kinderen die nooit te zwaar werden, scoorden kinderen die al vanaf de kleuterschool met overgewicht kampten  slechter op de rekentest. En dat bleef zo tot en met groep 5.
Bij jongens die pas later te zwaar werden, dus  in groep 3 of 5 was geen verschil in de rekenprestaties met de niet-obese kinderen. Bij meisjes die later te zwaar werden, was het verschil tijdelijk.

Maar dat was niet alles

Meisjes die al vanaf dag 1 te zwaar waren bleken ook geringere sociale vaardigheden te hebben ( in vergelijking met hun leeftijdsgenootjes ). Kort door de bocht zou je kunnen zeggen : ze zaten minder goed in hun vel. Dit zou voor een deel de slechte rekenprestaties kunnen verklaren.

Bij alle te zware kleuters werden gevoelens van eenzaamheid, verdriet en ongerustheid gevonden.
Natuurlijk kunnen deze gevoelens voor een deel de slechtere schoolprestaties verklaren. Immers als jij je verdrietig voelt, heb je minder aandacht voor de les… Maar waarom zich dat dan op reken gebied meer uit dan op taal?

Een goed onderzoek rept het volgende onderzoek op, zegt men..

Wat in dit onderzoek in ieder geval duidelijk wordt, is dat obesitas bij jonge kinderen – die  blijft doorgaan  in de hele schoolperiode een kind kan schaden. En die schade is niet alleen de bekende lichamelijke schade. Maar ook op het gebied van sociaal –emotioneel welbevinden. En op het gebied van de schoolprestaties, zegt Sara Gable

Bron : Boys’ and Girls’ Weight Status and Math Performance From Kindergarten Entry Through Fifth Grade: A Mediated Analysis

Lees verder Mijn kind: Opvoeding- ontwikkel talent!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *