fbpx

Maak je eigen babyhap!

1 oktober 2012| door: Felice Veenman |12109 Views|2 Comments
Maak je eigen babyhap!

Maak je eigen babyhap

Beginnen met vast voedsel

Over het algemeen begin je rond 6 maanden met vast voedsel, maar er zijn ook genoeg moeders die eerder beginnen. Ieder baby is anders en de ene baby is er eerder aan toe dan de ander.

Je baby geeft het vaak ook zelf aan : ineens beginnen ze wel heel geiinteresseerd te raken in wat jij in je mond stopt ; je krijgt de indruk dat hij niet meer genoeg binnen krijgt op alleen maar melk.

eten van een lepeltje

Aan de andere kant : als je begint met een fruithapje en je kindje van 4 maanden draait resoluut zń hoofdje weg, wacht dan rustig een paar dagen /weken voor je het opnieuw probeert.
Eten van een lepeltje is een heel langzaam en soms helemaal geen makkelijk proces, het kan dagen duren voor je kind de truc doorheeft en er de lol van inziet. Je kunt je serieus gaan afvragen hoe het mogelijk is dat de mensheid ooit heeft geleerd om van een lepel te eten.
Maar dat hebben we, dus geef niet op !

Waar begin je mee?

*In de eerste plaats: kies voor vers en goede kwaiteit. In de tweede plaats geef je kind geen zout, suiker, toegevoegde smaakjes en kleurstoffen.
*Je kunt wat fruit in een blender gooien of er de staafmixer opzetten, maar je kan het ook gewoon met een vork fijnprakken of door een passe-vite duwen.
*Geef je baby een paar dagen achter elkaar hetzelfde en voeg dan nieuwe dingen toe. Op die manier beperk je de kans op een allergische reactie.
*Begin bijvoorbeeld met gepureerde worteltjes en doe daar na een paar dagen een gepureerde appel extra door. Of begin met een banaan en doe daar na een paar dagen peer bij. Ook courgette is een prima groente om mee te beginnen.
*Naast groente en fruit kun je ook beginnen met hapjes als pap. Rijstbloem bijvoorbeeld.
Lekker ¨melkig¨ en daardoor heel vertrouwd. Ook door dit soort hapjes kan je weer groente mengen

tenslotte:
* Als je baby gewend is aan groente, fruit en pap kun je voorzichtig beginnen met vlees, en vis .

 

babyhap

handige tips en trucs:

1)Bewaar wat kookvocht. Hiermee kun je een te stevig hapje wat smeuïger maken. Dit kun je ook doen door er wat opvolgmelk of borstvoeding door te mengen.
2) Voeg aan de eerste groentehapjes wat gekookte aardappel toe, dit maakt de smaak van de groenten minder scherp.
3) Was je handen voordat je gaat koken en ook tijdens het koken.
4) Gebruik altijd verse ingrediënten.
5) Was alle ingrediënten altijd goed voordat je ze klaarmaakt.
6) Gebruik schone materialen: messen, snijplanken, pannen, borden, bestek.

babyhap

Maak je eigen babyhap

Fruit en groente hapjes
Kleine moeite groot plezier, want niks is gezonder dan vers !
Vanaf 6 maanden
Fruit:

De basis: appelmoes

Neem 4 middelgrote appels, schil ze en haal het klokhuis eruit. Snij ze in blokjes ( een kwart appel snij je nogmaals in 4en)
Kook de appels langzaam in een steelpan met deksel, ongeveer 10 minuten , of totdat de stukjes zacht zijn. Pas op niet doorkoken tot het op appelmoes lijkt !! dan heb je  namelijk een waterig prutje. Als de stukjes zacht zijn pureer je de appelmoes.

Nu is 4 appels veel te veel voor een keer. Maar wist je dat je appelmoes heel goed kan invriezen????

Appelmoes kun je prima mengen met:

banaan
peer
avocado, allemaal gepureerd, maar dat snapte je vast wel.

Nectarine perzikenmoes

Schil je de perzik en de nectarine. Daarna snijd je het vruchtvlees in kleine stukjes en pureer je het met de staafmixer tot een gladde moes. Klaar in een wip!

Herfsthap

Schil de peer en verwijder het klokhuis. Stoof de stukjes peer in een klein beetje water.  (Dit kan in een pannetje op het vuur of in een bakje in de magnetron.) Afgieten en aflaten koelen. Schil de rijpe pruimen ( 2) en verwijder de pit. Snij het vruchtvlees van peer en de pruimen klein en pureer dit samen tot een fijne moes. Je kunt de moes wat indikken met een beetje rijstebloem of een stukje verkruimelde liga.

Groente

Bloemkoolhapje

Schil een aardappel en snijd hem in kleine stukjes. Kook de aardappel in ongeveer een kwartiertje gaar. Snijd een aantal roosjes van de bloemkool af  en doe die 5 minuten later bij de aardappel ( de bloemkool moet korter koken). Pureer daarna de aardappel met de roosjes bloemkool. Vind je het een beetje beton –achtig ?  Voeg dan een beetje margarine toe om het wat zachter te maken.

Bloemkool-broccolihap

Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing. Verdeel de bloemkool en broccoli in roosjes. Doe de roosjes in een pan met een klein laagje water en breng aan de kook. Laat ongeveer 10 minuten koken. Giet alles af en pureer het geheel met een beetje margarine of olie tot een fijn prakje. Mag natuurlijk ook met alleen bloemkool of brocoli/

Vanaf 8 maanden

Fruit :

Aardbeien bananen hapje

Haal  de kroontjes van de aardbeien en was ze goed. Kook de aardbeien ongeveer drie minuten op een laag vuurtje en laat ze helemaal afkoelen. Snijd de banaan in plakjes. Tot slot pureer je de aardbeien en de banaan met de staafmixer. Smullen maar.

Komkommer-avocadomoes op de boterham

Was en schil de komkommer en snijd hem in stukjes. Schil de avocado haal de pit eruit en snijd ook in stukjes. Gebruik dezelfde hoeveelheid komkommer en avocado. Pureer de stukjes samen tot een moes.
Besmeer een boterham met margarine en smeer hier wat van de komkommer-avocadomoes op.

Groenten:

Wortel met vis

Schil als eerst de wortel en kook deze in ongeveer tien minuten beetgaar. Zet ondertussen een pannetje kokend water op het vuur en strooi hier een handje rijst in. Kook de rijst gaar ( tot het water verdampt is) Stoof in acht tot twaalf minuten een stukje kabeljauw in een klontje boter gaar. Mix alle ingrediënten met een scheutje melk.

Bloemkoolschotel

Schil de aardappel en snij hem in stukken. Kook de aardappel in 20 minuten gaar. Was de bloemkool en verdeel deze in roosjes. Laat de roosjes bloemkool in een klein laagje water in ongeveer 10 minuten gaar koken. Bak het gehakt in een koekenpan met een klein beetje margarine goed los (rul). Niet niet te bleek laten, het mag een lekker lichtbruin kleurtje hebben. Aardappels en bloemkool afgieten. Nu alles, inclusief het gehakt, bij elkaar en met een staafmixer tot een prakje mixen. Voeg wat vloeibare margarine of olie toe om het geheel wat smeuïger te maken.

Bietjesschotel

Was de ongekookte bieten (2) en snij het loof eraf. Kook de bieten in ruim kokend water gedurende 1,5 a 2 uur. Giet de bieten af en laat ze wat afkoelen. Pel het vel van de bieten en snijd ze in grote stukken. Schil de aardappels, (2) snijd ze in stukken en kook ze in 15-20 minuten gaar. Schil de appel,het klokhuis eruit, kook de appel 5 minuutjes met de aardappelen mee. Bak een half stukje kipfilet goed gaar. En snijd het hierna in stukjes. Meng alles door elkaar en voeg een snufje kaneel toe. Pureer alles met de staafmixer tot een lekker hapje. Voeg een klein beetje margarine of olie toe om het geheel wat smeuïger te maken.
Je hebt nu genoeg voor ongeveer 3 porties. Vries de rest in voor een drukke dag.

Vanaf 12 maanden

Fruit :

Milkshake

Kies een fruitsoort bijvoorbeeld aardbei, banaan of perzik. Snijd in kleine stukjes en mix met de staafmixer. Giet er volgens 150 ml melk bij en mix nog een minuutje. Giet het in een beker, rietje erin en smullen maar.

Groenten

Pastaprutje

Kook pasta, maakt niet uit welke, volgens de bereidingswijze. Snijd één courgette in stukjes en bak deze twee minuten in een verhitte pan. Let op dat je kleine blokjes snijdt ! Voeg daarna het gehakt toe en bak deze tot hij mooi bruin is. Voeg een blikje tomatenblokjes toe en laat het geheel vijf minuten sudderen. Breng dit op smaak met peper en eventueel basilicum. Mix de saus met een staafmixer en giet het over de pasta.

bronnen:
http://www.smikkels.nl
telegraaf

Wel eens zoete aardappel geprobeerd??

Babyhap met zoete aardappels

Wel eens zoete aardappel geprobeerd??

Wij Nederlanders zijn van de aardappel, de gewone pieper , de gestampte pot. Maar wij eten weinig zoete aardappelen ( yams) en een ieder die ze wel eet zal het met mij eens zijn : ze zijn heerlijk!!

In Amerika worden ze veel als eerste hapje aan babyś gegeven.
Geen enkele reden om daar niet ook in Nederland mee te beginnen.
Want  ze zijn voedzaam, makkelijk klaar te maken en …lekkerrrrr

hoe maak je een zoete aardappel?

*verwarm de oven voor op 190 graden C
*neem 1 grote zoete aardappel.
*Was die goed schoon en prik hem in met een vork.
*Leg de aardappel in de oven en bak hem ongeveer 45 minuten.
(hangt een beetje van de grote af)
*De aardappel is klaar als je hem makkelijk met een vork kan in prikken

Haal de aardappel uit de oven, snij hem open en lepel hem uit.
Prak de gepofte aardappel en….klaar !

Een grote aardappel is genoeg voor ongeveer 2 a 3 maaltijden. Dus de rest vries je fijn in !

 

babyhap

Vanaf 6 maanden

Babyhap : Bruine bonen met appeltjes,  vanaf 7 maanden.

Meng bruine bonen met appeltjes, voedzaam en gezond.
je kunt natuurlijk zelf bruine bonen weken en koken, maar je kunt ook bruine bonen uit een pot nemen.
Als je bruine bonen uit een potje gebruikt is het niet aan te raden dit in te vriezen. Gebruik je gedroogde bonen, kan je dit wel doen.

babyhap

 

fruitspreads

Kijk eens, dit zijn van die super simpele, maar echt heel lekkere smeerseltjes voor je kind. Maak niet teveel, je kan het niet bewaren, Maar je kan natuurlijk de rest ook zelf opeten!

nodig:
1 banaan in plakjes
kwark naturel
Prak in een kom de banaan fijn en roer er wat kwark door totdat een smeuïge massa ontstaat. Lekker op bruin brood!
Griezel je van kwark? Dan neem je fijn roomkaas.
En natuurlijk kan je die banaan ook vervangen door aardbei, mango, peer en welk zacht fruit dan ook.
Smeer smakelijk!

babyhap

  Babyhap met  vis: vanaf 8 maanden

Vis met erwtjes

Ingrediënten:
Koolvis of een andere witte vis.
( kabeljouw bijvoorbeeld. Veel duurder, maar eigenlijk wel lekkerder)
Als je verse vis gebruikt, let dan op de graatjes. Als je diepvriesvis gebruikt, dan ook. Want ook daar kunnen graatje in  zitten )
Rijst
Erwten (vers zijn ze maar heel kort te krijgen en schreeuwend duur, diepvries is een heel behoorlijk alternatief. Zelf in je tuin zetten kan ook )
(vloeibare) margarine/olie

Kook de rijst gaar. Leg de vis in een pannetje kokend water en laat het een minuutje of 10 koken. De erwten moeten ook 10 minuten het kokende water in.
Als je voor je peuter dit hapje apart van de rest van de familie maakt, zou ik het gewoon in een pannetje stoppen. Doe alles bij elkaar om het daarna met een staafmixer tot een prakje te mixen.
En voeg wat vloeibare margarine of olie toe om het geheel wat smeuïger te maken.

babyhap

 lees ook: deze snacks geef je dus niet aan je dreumes

Avatar

Felice Veenman, eigenaar van BabyenKind, leuk dat je me leest !

2 Comments on this topic

    • Avatar

      Maria

      4 november 2018 at 3:35 pm

      Waar kan ik meer informatie dit onderwerp vinden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *