fbpx

Kleuters en eten

19 april 2012| door: Felice Veenman |999 Views|0 Comments
Kleuters en eten

Gezond eten in een notendop.

Om bij het begin te beginnen: als jij gezond eet en genoeg beweegt, dan hoef je je kinderen een stuk minder uit te leggen over gezond eten en leven dan wanneer je dat niet doet. Onthou bij alles in de opvoeding: Goed voorbeeld, doet goed volgen

Wat kun je van kleuters verwachten?

Getuttebel met het eten en wisselende trek.
De ene dag zal je kind rammelen van de honger en alles op eten wat je hem voorzet, de andere dag heeft hij totaal geen trek. Denk niet dat je in de maling wordt genomen. Dit gedrag is bij 3 en 4 jarige heel normaal. Hun lichaam ondergaat met regelmaat een groeispurt, en echt dat lichaam weet wat het nodig heeft ! Dwing je kind niet te eten als het geen honger heeft, want anders raakt het lichaam die kennis kwijt. En dat kan leiden tot over-eten op latere leeftijd, omdat het kind niet meer weet wanneer het genoeg heeft gegeten.

Zolang je je kind gezonde voeding aanbiedt, kan je kind’s trek je vertellen of het genoeg heeft gegeten. En maak je echt geen zorgen , ook al lijkt het alsof je kind niks binnen krijgt.
Het kan je helpen als je weet dat heel vaak: zeurende eters niet zeuren over eten: negen van de tien keer willen ze zelf beslissen….

Een gezond ontbijtje !

Een gezond ontbijt helpt je kind met het op gang brengen van zijn stofwisseling. Bovendien zorgt een ontbijt voor de energie die nodig is om de dag  te beginnen. Bang dat je kind te dik wordt ?
Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die hun ontbijt overslaan vaak meer wegen dan kinderen die wel ontbijten.
Waarschijnlijk omdat het kind gedurende de dag honger krijgt en dan meer gaat eten.
Oke, de ochtend kan druk en gestrest zijn. Maar gelukkig zijn er heel veel manieren om razend snel voor iedereen ( wij gaven het voorbeeld , weet je nog ) een heerlijk en gezond ontbijtje te maken. Wat dacht je van : yoghurt met cornflakes of muesli, brinta of een geroosterd boterhammetje? Is dat gezond eten of niet??

7 tips om te zorgen voor gezond eten

  • “alles in een” maak lekkere eenpans gerechten waar alles in zit wat je kind nodig heeft. Denk aan chilli-con-carne, pasta of rijst gerechten, een goed gevulde omelet
  • Eet verse groenten en fruit, vitaminen preparaten en voedingssupplementen kunnen daar echt niet tegenop
  • Dwing je kinderen nietiets op te eten wat ze echt niet lusten. Laat ze een lepeltje proberen. De oude truc : evenveel spruitjes als je leeftijd doet het ook prima!
  • Laat je kinderen mee helpen met het koken. Iets dat je zelf hebt gekookt, smaakt veel beter!
  • Over het algemeen kunnen kinderen prima tegen kleur en smaak stoffen. Maar onthou dat alles waar TE voorstaat niet goed is. ( dus wees er matig mee). Als je de indruk krijgt dat er zaken zijn waar je kind niet goed op reageert, ga dan naar de dokter
  • Als je kind naar school gaat stop dan ook gezonde dingen in zijn lunchtrommeltje zoals stukjes komkommer en geschilde appeltjes . Heus echt niet alle kinderen hebben alleen maar snoep en koek bij zich 😉
  • Gezonde eet gewoonten zorgen er voor dat je kind niet ten prooi valt aan obesitas. Probeer snacks als : lollies, chips, koekjes zoveel mogelijk te beperken.
  •  En geef ze vooral niet als je  kind tv kijkt: dan eet hij het gedachteloos weg. Ga voor een snack even rustig zitten !

 Water : het allerbest drankje

              Zo krijg je je peuter aan het water :   

  • Biedt bij elke maaltijd en elk snoepje water aan
  • Zorg dat er ene karaf water in de koelkast staat. Doe daar schijfjes citroen , sinas-appel of takjes munt in..
  • In de zomer kun je fruit in stukjes snijden en in vriezen. Gooi de ijsklontjes in een glas of karaf water.
  • Zorg dat je altijd een flesje water bij je hebt
  • Fruitsappen hebben naast een hoop gezonde voedingsstoffen ook een hoop suiker in zich. Geef je kind half vruchtensap/half water te drinken

en kijk ook eens bij : natasja van spruitjesenzo

gezond eten

Avatar

Felice Veenman, eigenaar van BabyenKind, leuk dat je me leest !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *