Ontelbaar veel letters

letters leren

Hoe moet ik letters leren, vraagt een jongetje uit groep 3 zich af. Een praktijkverhaal van Cindy Tas, leerwegondersteuner

Een paar maanden terug had ik een heel gezellig jongetje in de praktijk, groep 3, heel nieuwsgierig en heel leergierig. Alleen het lezen was een probleem….

We gingen samen aan de slag. Eerst hadden we een gesprekje over school. Wat was leuk? Wat niet? Wat was moeilijk? We kwamen al snel op het lezen uit. Dat was toch wel héél erg lastig.

Hij wilde het wel graag leren, want dat kon hij boeken lezen over dino’s. Dat vond hij leuk! Maar….er waren zó verschrikkelijk veel letters!

Ontelbaar veel.

‘Hoeveel letter zijn er dan?’, vroeg ik. ‘Echt ontelbaar veel!’, riep hij met zijn armen wijd. Hij had het idee, dat het letters leren nooit ging stoppen. Tot in groep 8 ging je wel nieuwe letters leren. Dus dat duurde nog wel een paar jaar.

‘Dat past allemaal niet in mijn hoofd. Veel te veel! Dat kan ik toch niet allemaal onthouden?’, eindigde hij.

Hoe hij bij dit idee kwam? Op dag één in groep drie leerde hij de letters van het woordje ik, daarna van maan, roos, vis, etc. Elke dag kwam er wat nieuws bij…..

Overzicht.

In zijn ogen dus ontelbaar veel letters. En ontelbaar veel gaat niet lukken inderdaad. Dit idee blokkeerde hem, hij had het opgegeven. Wat dit jongetje nodig had was overzicht.

Ik vertelde hem dat er eigenlijk maar 26 letters waren. En dat, als je daar weer combinaties mee maakt, je letters aan elkaar plakt, weer nieuwe klanken mee kan maken. Maar dat ook die niet ontelbaar waren. Hij keek me ongelovig aan….

Dit is alles?

We zijn samen een echt overzicht gaan maken. Op papier, met kleurtjes, om het nòg duidelijker te maken. Eerst de 26 letters van het alfabet. Die verdeelden we daarna weer onder in de medeklinkers, de korte klanken en de lange klanken. Daarna hebben we nog de tweetekenklanken (oe, ui, eu, etc ) en andere mogelijke klankcombinaties erbij gezet (uw, eeuw, ieuw, ch, sch, etc).

Uiteindelijk hadden we een A3 papier vol. ‘Dus dit is alles?’, vroeg hij….

Even checken…

We namen de proef op de som. We zijn het gaan checken in een boek. We wezen lukraak letters aan, en já, ze stonden ècht allemaal op ons overzicht.

Het overzicht liet hij trots aan zijn moeder zien en dat ging mee naar huis.

Zijn mindset veranderde van ‘Véél te veel, dat kan ik niet’ in ‘Ooo, is dit alles? Ik ga het gewoon proberen’.

En die verandering is heel belangrijk! De moed al opgegeven hebben of ergens open voor staan…..Dit kan een groot verschil maken. En overzicht geven kan daarbij helpen.

Dit jongetje is nog een aantal keren geweest, hij had nog wat in te halen. Maar…..uiteindelijk had hij een dinoboek mee en las daar heel trots uit voor!

Cindy Tas

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *