Hoe voorkom je lage rugpijn in je zwangerschap?

11 mei 2018|973 Views|0 Comments
Hoe voorkom je lage rugpijn in je zwangerschap?

Er zijn heel veel dingen die je kan doen om lage rugpijn in je zwangerschap  te voorkomen, of anders op zijn minst dragelijk te houden.

De volgende tips kunnen je helpen je rug te beschermen, probeer ze elke dag te doen.

  • Til geen zware dingen
  • Zak door je knieën en hou je rug recht als je iets van de grond opraapt. Kortom raap iets op als een super deftige dame!
  • Draai op je voeten en draai niet met je rug als je achter je wil kijken.
  • Sorry, maar je leuke hakjes moeten even in de kast. Allemaal! Draag platte schoenen met een goed voetbed
  • Probeer niet aan lage tafels te werken, waar je voorover gaat leunen
  • Draag je boodschappen? Verdeel het gewicht over twee tassen. Zo blijf je in balans
    Zit altijd rechtop en probeer een ruggensteun te vinden
  • Niet te lang blijven staan of zitten, wissel het af
  • Zorg dat je genoeg rust!

Het is misschien ook even tijd om naar je matras te kijken. Een zachte matras maakt je rug pijn erger. Als dat het geval is , kan je ook een extra plank ( met gaten ! ) onder de matras leggen. Hoe steviger de matras, hoe minder de pijn in de rug.

Wat kan je nog meer doen tegen lage pijn in je onderrug in je zwangerschap

  • aquarobics (maar wel rustige)
  • acupunctuur
  • massage
  • hot packs of hot stones
  • regelmatig bewegen, bijvoorbeeld wandelen

 Oefeningen tegen lage rugpijn in je zwangerschap

Hier zijn wat prettige , rustige oefeningen die je zou kunnen proberen

Stretches tegen lage rugpijn:

  • Ga zitten met je billen op je hielen en je knieën gespreid.
  • Leun naar voren richting de vloer. Zet je ellenbogen op de grond voor
  •  Strek je armen naar voren
  • Hou dat een paar minuten vast.

Stretches tegen rugpijn in het midden van je rug:

  • Ga  op je handen en knieën zitten
  • Trek je onderbuik in.
  • Knijp je billen samen.
  • Hou dat een paar minuten vast.
  • Breng je rug naar benden, zachtjes aan, net zo ver als nog prettig voelt

Stretches tegen pijn in de schouderbladen en de boven rug:

  • Ga op een keukenstoel zitten
  • Trek je buikspieren in.

Of :

  • Vlecht je vingers in elkaar en til je armen met gevlochten vingers boven je hoofd
  • Strek je ellenbogen en draai je handpalmen naar boven
  • Houdt dat een paar seconden vast.

Als de pijn aanhoudt neem dan contact op met je huisarts of verloskundige. Wanneer je pijn op de een of andere manier gepaard gaat met bloedverlies, zoek dan direct contact met je huisarts.

Bron: Mater Mother’s Hospital (Pregnancy – information for women and families).

 

lees ook Slapen met je zwangere buik

20

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *