wintergroenten: wortels

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

Als jij denkt dat wij in Nederland alleen wortels kopen om in de schoen te stoppen zodat het paard van Sinterklaas zich er te goed aan kan doen, dan vergis je je. We eten in Nederland gemiddeld 3 kilo wortels per jaar ! en het meeste daarvan verdwijnt in de …..hutspot. Nou neem me niet kwalijk, maar er zijn smakelijker manieren om met een wortel om te gaan. Daarover morgen meer. Maar wisten jullie dat die prachtige oranje winterpeen , vroeger paars was? of geel? Pas in de 17de eeuw wordt de oranje wortel gekweekt. Zoals de meeste van jullie weten heb ik een moestuin en daar zet ik ook elk jaar gekleurde wortelen in, Gele en paarse dus, ze hebben een veel zachtere smaak dan de oranje.

En het ziet er wel stoer uit, moet ik zeggen,

Maar goed : die oranje kleurstof komt van het stofje betacaroteen, wat in ons lichaam wordt omgezet in vitamienen A. Goed voor de weerstand. Het is dus misschien niet zo dom om veel wortels te eten :bloemetje:

Pallas
    Bijdrager

Wortels: heerlijk! We hebben gisteren hutspot gegeten (tja, paps komt uit Leiden, dus dan móet je wel regelmatig aan de hutspot) en ik denk dat ik straks wat worteltjes ga wokken met aardappelblokjes en een stukje vis.

Ook geroosterd uit de oven zijn ze heerlijk!

Chantal
    Moderator

Ik lust alleen maar wortels in de hutspot :blush:

Klaver
    Bijdrager

Ik lust alleen maar hele kleine stukjes wortel of een multivitamine waar wortelsap doorheen zit.

Taaipoppetje
    Bijdrager

wortels eten wij alleen in de hutspot. zo los vind ik het geen eten.

eschre
    Sleutelbeheerder

Gekookt gaan wortels bij ons meestal de hutspot in, maar rauw in wortelsalade worden ze hier nog veel beter gegeten!

smurfie
    Lid

Oh heerlijk juist, rauwe wortelsalade met een elstar appeltje en wat krentjes erdoor!

Eventueel nog een beetje citroenolie erover.. jamm!

Ook gekookt vind ik worteltjes erg lekker, maar dan natuurlijk wel bospeen of waspeen.

Winterpeen zoals in de hutspot eten wij juist bijna nooit :)

Waar blijft jouw recept, Felice?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.