wintergroenten: wortels het recept

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

of in dit geval moet ik zeggen: de recepten. Want ik heb gezegd dat er met winterpeen wel meer mogelijk is dan die suffe hutspot. En dan moet ik dat ook waar maken. Dus eerst even twee makkelijk en heerlijk.

1 geglaceerde wortels.

schil de winterpeen en snij hem in stukjes of plakjes, het een is wat eerder gaar dan het ander.

Zet ze op met : water , een heel ( of een half ) bouillon blokje, een schepje suiker en een klontje boter. Heel weinig werk, heel weinig moeite. Maar je wortels knappen er geweldig van op

2 uit de oven.

Nog makkelijker dan 1 , maar je moet wat meer tijd hebben.

Penen schillen , in stukjes snijden, op een bakblik leggen, oven voorverwarmen op 200 graden. wortels met een beetje olie besprenkelen, en een beetje rozemarijn. ongeveer 40 minuten . Kan wat minder zijn. Helemaal lekker als je er ook stukjes zoete aardappel bij legt !

3 stoofpot met wortels

Pel en snipper 4 uien in hele ringen, Schil 2 winterpenen en 500 gr vastkokende aardappelen en snijd ze in schijfjes.
    Wrijf 900 gram sucadelappen in met zout en peper en bak het in de hete boter in een stoofpan
    op hoog vuur aan beide kanten bruin. Zet het vuur lager en pers de
    knoflook er boven uit. Voeg de azijn, de tijm, de rozemarijn, de foelie
    en de uien toe. Breng nogmaals op smaak met zout en peper en voeg bier ( bv Leffe) of wijn of boulion toe, ongeveer een kwart liter . Een beetje op gevoel koken , dames ! Laat het vlees afgedekt op heel laag vuur ca 1,5 uur gaar
    sudderen. Voeg na 40 minuten de aardappelen en de winterpeen toe, voeg
    zonodig een beetje water toe.

Pallas
    Bijdrager

die uit de oven gaan we van de week maken!

smurfie
    Lid

Heb net winterpenen in huis gehaald. Tip nummer 3 lijkt me erg lekker!

Tip nr. 2 doe ik vaak met aubergine, is echt verrukkelijk.

En bij tip nr. 1 vraag ik me af hoe lang de kooktijd ongeveer is als je het in dunne plakken snijd?

Heb hiervoor ook nog een tip trouwens: gebruik een kaasschaaf, snij van achter naar voor en begin bij de punt van de wortel (die ligt dus het verst van je af), als je 1 plakje hebt gesneden, draai je de wortel om zodat ie een vlakke onderkant heeft en je makkelijker de rest kunt snijden.

Taaipoppetje
    Bijdrager

klinkt goed felice. wij maken wel vaker een stoofpot en daar gaan de wortels dan ook in. heerlijk!

smurfie
    Lid

Aangezien ik nog geen antwoord op mijn vragen had, heb ik van de week zelf alles maar op de gok gedaan :)

De grootste pan gepakt, een dikke bodem aardappels erin, heb 5 grote winterpenen gebruikt en 2 uien. Heb het gemaakt met spekblokjes er doorheen.

Voor de zekerheid nog jus erbij en de zout op tafel gezet, maar dat was niet nodig.

Felice
    Sleutelbeheerder

omdat ik dit jaar nogal veel wortels uit de tuin haal, ben ik weer op zoek gegaan naar wortel recepten, deze is van Jamie Oliver himself

snij de wortels niet in plakjes,maar snij ze in de lengte door: dat ziet er al een stuk leuker uit.

Serveer ze met mosterdsaus, de simpelste saus in de wereld! 
    hoe doe je dat?

Smelt een klontje boter
    gooi er een lepel ( tje) mosterd bij, voeg al roerend net zoveel kookroom bij tot je op sausdikte zit

Tip van mij: druppeltej honing erbij.

Echt heeeel erg lekker

Pallas
    Bijdrager

oeh dat klinkt goed, die saus is ook heel makkelijk zeg!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.