wintergroenten: witte kool, het recept

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

Niet al te grote witte kool, 1,5 kg aardappelen, 200 gram feta of witte kaas, sojaroom (evt. Light) (kookroom of slagroom is ook goed) 250-300 gram zuurkoolspek, peper, zout, nootmustkaat, gemalen komijn

Doe de aardappeln geschild en in stukken gesneden ze in de pan. Snijd de witte kool in 4 stukken en snijd de kwarten dan in repen van ca. 2 cm. Doe het bij de aardappelen in de pan met water en zout.

Zet de pan op hoog vuur. Snijd het zuurkoolspek in dunne reepjes en bak het uit op een matig vuurtje. Laat het afkoelen. Laat de aardappelen en de kool koken tot de aardappelen gaar zijn. Snijd de feta in kleine stukjes.

Als de aardappelen gaar zijn, giet je ze af en doe je ze terug in de pan. Doe er ca. 200ml kookroom, sojaroom of slagroom bij, nootmuskaat, peper en komijn. Komijn is een sterk aromatische specerij, dus begin voorzichtig en voeg desgewenst later nog wat toe. Nog géén zout erbij doen!!! …goed stampen tot een mooi stamppotje. Doe dan de uitgebakken spekjes erbij mét het vet en de stukjes feta of witte kaas. Roer dit met de stamper goed door de stamppot heen en proef of je er nog wat zout in wil en breng het desgewenst met wat zout nog verder op smaak.

Het is eigenlijk een luxe variant op de witte-kool stamppot uit mijn studententijd.

Fruit een ui met een beetje kerrie. Gooi de witte kool erbij . Smoor de witte kool tot-ie zacht is. Kook intussen de aardappelen. Stamp de aardappelen tot puree, roer de kool/ui/kerrie erdoor. Laat er blokjes kaas in smelten.

Klaar . Snel voedzaam en goedkoop

Taaipoppetje
    Bijdrager

Oh jemig dat klinkt lekker! Vooral die met kerrie. Ik ga dat ook eens proberen! Volgens mij is het erg lekker

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.