wintergroenten: spruitjes

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

Vroeger smaakten spruitjes behoorlijk bitterm daarom heeft het nu nog de naam geen erge kindergroente te zijn. Maar dat is eigenlijk onzin, want ze smaken tegenwoordig veel minder bitter.

Dat het spruitje in opmars is , blijkt wel uit de cijfers> we eten bijna een kilo per persoon per jaar. Dat betekent dta er in d ewinter in ieder gezin minstens 5 keer spruitjes op tafel staan.

Spruitjes zijn eiegnlijk kleine kooltjes die langs een stengel groeien. Ik heb ze zelf in mijn moestuin en ik vind het een van de leukste groente om te zien.

En vergis je niet in die kleine kooltjes: ze bevatten Vitanmine C, vitamine K, vitamine B^vezles en foliumzuur.

EET smakelijk !

smurfie
    Lid

Ik mis een recept! ;)

Zelf vind ik spruitjes ook heel lekker, maar dan wel in een schotel.

Lekker icm. zuurkool, aardappels en met wat abrikoos.

Wat ik ook vaak doe: spruitjes koken, italiaans gekruid gehakt en gebakken appies maken, dat alles door elkaar en er een pietsie mayo (of alternatief: slasaus) over.

Is heerlijk om te eten!

Wist je trouwens dat heel veel mensen niet eens weten hoe spruitjes groeien?

Taaipoppetje
    Bijdrager

Spruitjes lusten wij hier ook graag. Ik maak het vaak als stamppot of roerbak.

Stamppot:

Aardappel – spruitjes – shoarmavlees of stukjes knaks, ook erg lekker! Liefst met kleine blokjes kaas erdoor. en jus :)

Roerbal:

Ik kook de spruitjes kort. Dan een grote bakpan met spruitjes, spekjes en rosti (niet de rondjes maar de losse versie) lekker met een sausje, meestal knoflooksaus.

smurfie
    Lid

Spruitjes lusten wij hier ook graag. Ik maak het vaak als stamppot of roerbak.

Stamppot:

Aardappel – spruitjes – shoarmavlees of stukjes knaks, ook erg lekker! Liefst met kleine blokjes kaas erdoor. en jus :)

Roerbal:

Ik kook de spruitjes kort. Dan een grote bakpan met spruitjes, spekjes en rosti (niet de rondjes maar de losse versie) lekker met een sausje, meestal knoflooksaus.

Dat is zeker lekker! Vooral met pitjeskaas :)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.