wintergroenten : rode biet

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

Buiten is het koud en akelig.Binnen doen we onze best de crisis de baas te blijven. Tijd dus voor recepten en weetjes over Wintergroenten

Ik start bij de biet.

Sinds ik een moestuin heb ben ik rode biet steeds meer gaan waarderen: maar dan niet die vieze melige ballen die in een pastick schaaltje in het vriesvak liggen.

Vroeger altijd van mijn moeder geleerd dat bietjes koken heel veel werk is. Nou echt niet. Je gooit ze in een pan water, draait het gas laag als het kookt en na een half uur tot 3 kwartier giet je ze weer af. Ondertussen heb je de was gevouwen en de kamer gestofzuigd….Het enige is: een biet geeft erg af…

In de folder van de C1000 lees ik dat de biet eenouderwetse groentensoort is ; helemaal terug van weggeweest : de nieuwe generatie koks heeft de biet herontdekt.

Bieten zijn redelijk zoet daarom lusten veel kinderen ze ook graag.

Morgen kunnen jullie een recept verwachten, maar je mag gerust zelf ook beginnen ;)

Taaipoppetje
    Bijdrager

Mmmm bietjes , heerlijk ! Ik eet het graag met piccalilly, gekookte aardappelen, gebakken ui met een scheutje ketjap en uitgebakken speklap hihi

Idooo
    Lid

Staat toevallig straks op het recept. Blokjes bietjes met aardappelpuree en een rundervinkje. De kleine is er dol op!

smurfie
    Lid

Wij eten ze niet zo vaak. Maar van de week wel gegeten.

Ik kook ze altijd in dubbeldrank!

Enige nadeel vind ik dat de kooktijd zo lang is :( Maar tis iig. wel lekker makkelijk klaar te maken!

Chantal
    Moderator

hmm heerlijk als mn oma ze maakt!

Dan zijn ze zoooo lekker zoet!!

Binden jullie de bietjes trouwens ook met iets? Mijn oma doet er dacht ik wat maizena bij?

Klaver
    Bijdrager

Mmmm heerlijk bietjes met ui, wij eten ze bijna iedere week wel :D

smurfie
    Lid

hmm heerlijk als mn oma ze maakt!

Dan zijn ze zoooo lekker zoet!!

Binden jullie de bietjes trouwens ook met iets? Mijn oma doet er dacht ik wat maizena bij?

Hier dus ook, door de dubbeldrank!

Probeer het altijd in te binden met maizena.. maar het lijkt wel alsof dat bij mij niet pakt ofzo :hmmz:

Felice
    Sleutelbeheerder

binden met maizena : 1 lepel maizena in een kopje, voorzictig kook vocht erbij , roeren, reoern , roeren, als het een gebonden papje is dan giet j ehet voorzichtig bij de bieten, blijven roeren…

Allesbinder is veel handiger: dat gooi je erbij : roeren : gebonden ; klaar

Chantal
    Moderator

En mn oma doet er geloof ik ook een klein beetje margarine bij in?

Mensje mikt altijd van alles bij elkaar geloof ik.. Maar altijd zo lekker eten :lol:

Chantal
    Moderator

Maar waar is dat recept nou gebleven Felice?

smurfie
    Lid

binden met maizena : 1 lepel maizena in een kopje, voorzictig kook vocht erbij , roeren, reoern , roeren, als het een gebonden papje is dan giet j ehet voorzichtig bij de bieten, blijven roeren…

Allesbinder is veel handiger: dat gooi je erbij : roeren : gebonden ; klaar

Volgens het pakje maizena dat ik een paar weken terug kocht, hoefde je dat niet eerst aan te lengen met water maar kon je het ook zo erbij gooien!

Chantal: het recept staat in een nieuw topic :)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.