wintergroenten : rode biet: het recept

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

bietenstamppot met geitenkaas

– fruit in wat ( olijf) olie 1 of 2 uien met een theelepel thijm blaadjes.

– als de uien bruin zijn doe je er een scheut balsamico-azijn bij ( of een andere lekkere azijn )even laten bruisen.

– doe daar de geschilde en in kleine blokjes gesneden aardappels bij, even bakken en dan water toevoegen ( per kilo ongeveer 200ml)

– Aan de kook brengen , en vergeet geen zout toe te voegen.

– Na 10 minuten doe je de gekookte en in blokjes gesneden rode biet erbij.

– na ongeveer 20 minuten is alles gaar

– Ondertussen zorg je dat je oven warm is( 200 graden ) en leg je geitenkaasrondjes ( je kan het beste zo´n rol met 12 kleine rondjes kopen) op de bakplaat, bestrijk ze met honing

– En schuif ze ongeveer 4- 6 minuten de oven in. ( als de honing gaat karameliseren ben je klaar)

-Stamp de aardappels en de bietjes met een beetje room tot puree. Niet te fijn stampen, je moet nog kunnen zien wat wat is.

-Leg er twee geitenkaasjes bij. Eet smakelijk!

smurfie
    Lid

Dit klinkt te lekker! :D

Doe je dan evengoed nog vlees er naast?

Fiene
    Bijdrager

hmmm klinkt wel lekker maar ze houden hier helaas niet zo van verandering :hmmz: dus hier altijd bietjes met frikadel :rolleyes:

Taaipoppetje
    Bijdrager

heerlijk felice! ik zelf zou dan echt uitgebakken spekreepjes erbij maken en die door de stamppotprak doen

Felice
    Sleutelbeheerder

Dit klinkt te lekker! :D

Doe je dan evengoed nog vlees er naast?

dat hoeft in principe niet , met geitenkaas heb je genoeg eiwitten binnen. Maar de suggestie van Nikki om wat spekjes door de bietenstamppot te doen, is natuurlijk wel heel een hele lekkere

Felice
    Sleutelbeheerder

hmmm klinkt wel lekker maar ze houden hier helaas niet zo van verandering :hmmz: dus hier altijd bietjes met frikadel :rolleyes:

rustig en stiekem beginnen met die azijn uuien er door te doen….zelf geitenkaas erbij eten….

Fiene
    Bijdrager

dat is wel een idee idd…dan worden ze wellicht vanzelf nieuwsgierig naar die kaas op ons bord ;) Tim probeert het wel daar ben ik niet bang voor maar zou zo graag Seth eens aan het eten willen….

smurfie
    Lid

Ga vandaag de vega variant zonder vlees proberen.

Mij benieuwen of het een beetje te eten is :)

Felice
    Sleutelbeheerder

persoonlijk ben ik heel erg dol op warme geitenkaas met een beetje honing

smurfie
    Lid

Zou nog een recensie geven!

Ik had het natuurlijk weer op de luie manier gedaan :)

Bietjes in blokjes gesneden en gekookt.

Aardappelbolletjes door de helft gesneden en opgewarmd in de wok.

Bietjes erbij, beetje kookroom erbij, gesnipperd uitje erbij. Op de gok wat peper en zout en wat kruiden erdoor gedaan.

En natuurlijk de geitenkaasjes met honing in de oven gezet.

Vond het wel een beetje lastig eten (net alsof je in een restaurant zat), omdat je dan eigenlijk eerst een hapje van de geitenkaas moest nemen en dan een hapje stamp.

Dus heb het maar gewoon door elkaar gegooid ;)

Het was verrassend lekker. Enige minpuntje: toch een tikkie aan de flauwe kant (terwijl wij helemaal niet van gezouten eten houden).

Denk dat ik de volgende keer ook wat bouillon er door gooi om het iets krachtiger te laten smaken!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.