Temperaturen en ovulatietesten

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    ipi
    Lid

Naar aanleiding van een vraag aan de verloskundige en de reacties daarop:

Ik hoor veel over temperaturen en ovulatietesten. Ook hier op het forum wordt bij de wens om zwanger te worden er al snel het advies te geven om met eisprongtesten en temperaturen aan de slag te gaan. Sommigen met een zwangerschapswens beginnen er al heel snel mee. Er komt dan zo een ontzettende druk te liggen op de eisprong en het zwanger worden.

Ik ben van mening dat hoe groot de wens ook is je je er bij moet neerleggen dat je een zwangerschap niet op bestelling krijgt. Alle deskundigen gaan er vanuit dat je een jaar nodig hebt om zwanger te worden voordat ze actie gaan ondernemen om te zien of er een reden is dat je niet zwanger wordt. Op het moment dat een stel het besluit neemt om voor een kindje te gaan dan is het niet dat de zwangerschap wordt thuisbezorgd binnen een dag.

Probeer ook het spannende in te zien van het proberen zwanger te worden, de spanning van seks met elkaar, de lol erin, zonder dat het al gelijk een heilig moeten is en de druk erop dat het vandaag moet gebeuren. Natuurlijk is dit na een jaar proberen anders, ik begrijp dat de frustratie en de twijfels dan toeslaan en dat je geduld opraakt, de onzekerheid of het wel wil lukken en de wens die zo groot is. Ik heb heel veel respect voor de stellen die iedere maand weer met de tegenslag van een negatieve test weten om te gaan. Waar het mij om gaat is de eerste pogingen en het advies om dan al het temperaturen.

smurfie
    Lid

ipi, ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Ik ben nog altijd van mening dat iedereen dit voor zich moet weten.

Ook ken ik genoeg verhalen van stellen waarbij de 1 al langer aan kinderen wilde beginnen, en de ander er nog niet klaar voor was. Kun je je dan voorstellen dat als ze er allebei voor willen gaan, dit dan ook zo snel mogelijk willen?

Ik bedoel maar te zeggen: iedere situatie is weer anders en je kunt niet oordelen voor een ander vind ik.

Desondanks vid ik het wel heel lief en positief dat je met anderen mee denkt :)

Felice
    Sleutelbeheerder

ik kan me erg vinden in wat ipi zegt. we leven in een heel ¨maakbare samenleving ¨ zoals dat heet. En dat is fijn, er zijn heel veel dingen waar wij niet meer onder moedertje natuur hoeven te lijden. Neem de kou. wij vinden het heel gewoon dat je aan een knopje draait en het huis is warm wanneer jij dat wil. Voedsel kunnen we heel lang bewaren en van heel ver naar elkaar toe brengen, dus kunnen we met kerstmis aardbeien en bosbessen eten.

Dat zijn allemala heel prettige zaken, maar soms geven ze ond wel het gevoel dat we alles kunnen regelen……

En dan blijft die zwangerschap uit.Of inderdaad een van beide partners heeft er lang over gedaan om tot het besluit te komen. En dan komt er een druk op zwanger te liggen, dat ben ik helemaal met ipi eens. En die druk kan nooit goed zijn. In ieder geval worden mensen( en dat zie ik in mijn omgeving ) er ongelukkig van…Ik denk dat mensen zich in zÅ„ algemeenheid een stuk gelukkiger zouden voelen als ze kunnen accepteren dat het leven niet zo maakbaar is als het lijkt. Ondanks die aarbeien met kerst..

Daisy
    Lid

Ik kan me best in jou mening vinden, en deels ben ik het ook wel met je eens..

Wij hebben gelijk een berg ovulatietesten besteld op de dag dat mijn spiraal verwijderd werd. Na 2 maand werd ik er zwaar paranoíde van, dus zijn we er mee gestopt.

Ik heb 2 jaar getwijfeld, wel een tweede , niet een tweede, wel, niet , wel, niet.. Toen de knoop was doorgehakt had ik weinig geduld en wilde ik het nu nu nu!

Ik ken alleen maar mensen in mn omgeving die van elke zucht zwanger worden, en dan is elke maand 1 te lang en begon ik naar 3 maand al aan mezelf te twijfelen terwijl hier natuurlijk helemaal geen reden voor was.

Nouja, een lang verhaal met veel er omheen gedraai, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen met hulpmiddelen als temperaturen en ovulatietesten de natuur een handje willen helpen.

Felice
    Sleutelbeheerder

dat kan ik ook Dees! maar de vraag is : wor-je-daar-nou-blij-van?

Chantal
    Moderator

Hmm ik ben er in t begin.ook enorm.mee bezig geweest.. Wilde het zo snel mogelijk(zonder testen trouwens ) was wel heel gefocussed rond dag 14 :P

Na drie mnd heb k dat van me afgezet en in ronde 5 was t raak..

Denk.wel dat als de druk te groot is het op geen enkel vlak bevorderlijk is

Klaver
    Bijdrager

Ik heb er geen ervaring mee. Ik heb nooit ovulatietesten gebruikt of getemperatuurd. Toen wij aan kids gingen beginnen, deden we daar eigenlijk heel luchtig over, we hadden natuurlijk ook totaal geen idee hoe lang het zou gaan duren. Het enige waar ik wel op gefocust was, was dat we wel gingen klussen in de vruchtbare periode :lol: Ik werd heel snel zwanger (Justin ronde 5, Samira ronde 2 en Selena ronde 1) :)

Ik denk ook dat het niet goed is om meteen naar allerlei hulpmiddelen te grijpen, niet als je nog maar net gestart bent zeg maar. Kan me wel voostellen dat wanneer een zwangerschap uitblijft, je dan naar middeltjes gaat zoeken om de kansen te vergroten :)

Taaipoppetje
    Bijdrager

ipi, ik ben het met je eens. En juist als je het de tijd zou gunnen en geniet van alles dan ontspan je.. en het is ook de bedoeling dat je geniet van je ‘voorpret’.

Milene kwam hier als een verassing. Lucas daarentegen.. daar gingen we voor. En als je besluit om ervoor te gaan en het lukt pas 1 jaar later.. dat duurt lang, tenminste voor mij. Ik kon er helemaal niet van genieten omdat ik me er zo op vast pinde.. hier ook ovulatietesten gehaald, wat een nonsens en een hoop geld..

Dus ik kan me voorstellen dat je het nu wilt omdat je er ook echt nu op zitten wachten, andere kant.. het komt wanneer het komt en geniet van de toeloop daarheen.

Daisy
    Lid

Ik denk ook dat het niet goed is om meteen naar allerlei hulpmiddelen te grijpen, niet als je nog maar net gestart bent zeg maar. Kan me wel voostellen dat wanneer een zwangerschap uitblijft, je dan naar middeltjes gaat zoeken om de kansen te vergroten :)

Waarom zou het niet goed zijn?

Taaipoppetje
    Bijdrager

het kan volgens mij geen kwaad maar het is misschien ‘niet goed’ omdat je je er zo vol op stort dat je niet meer geniet van andere dingen. dat je zo gefocust bent op dat ene (wat logisch is)

mimroos
    Lid

Hier was het drie keer in n ronde raak. De eerste en derde keer was dat een echte verrassing en de tweede keer hadden we daar ook erg op gehoopt.

Ik weet dus weinig van temperaturen en ovulatietesten. Maar ik weet nu wel heel zeker dat ik vreselijk goed op moet letten :ninja: .

Ik kan me voorstellen dat als je eenmaal besluit dat je een kindje wilt, dat je dan het liefst per direct zwanger bent. Maar ik zou niet direct allerlei middeltjes willen gebruiken. Het is toch veel leuker om te genieten van het ‘klussen’ zonder de gedachte ‘het moet nu’?

Als je hebt besloten om voor een kindje te gaan….waarom dan niet met ovulatietesten?

De pret is er niet minder om hoor…Hihi.

Het vergroot je kansen….dus waarom niet?

Je hebt duidelijkheid wanneer je je ongi kan verwachten….je weet precies hoever zwanger je kan zijn.

In mijn geval (5 miskramen) is iedere maand er 1 te veel die weer voorbij gaat.

En nogmaals….wij hebben nog zoveel pret MET als zonder testen.

Klaver
    Bijdrager

Waarom zou het niet goed zijn?

Idd wat Nikki al aangaf, omdat je dan misschien direct te veel gefocust bent op het “moeten”. Misschien is “niet goed” een verkeerde woordkeuze, ik bedoel meer “niet verstandig”. Maar goed, iedereen moet uiteraard zijn eigen gevoel hierin volgen.

Felice
    Sleutelbeheerder

Waar de hele discussie om draait is niet om goed of fout en als het op dat niveau uitkomt vindt ik dat een gemiste kans. Dus val elkaar niet aan op een woord. Dat is niet erg zinvol.

De kern van de discussie is; in hoeverre denken we dat het leven ¨maakbaar¨ is. En dus dat we een zwangerschap kunenn en mogen versnellen, en in hoeverre kunnen we accepteren dat de natuur zich niet altijd laat dwingen….

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.