stress: een toets !

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18182
    Felice
    Sleutelbeheerder

    ook jonge kinderen kunnen behoorlijk in de stress schieten als er getest gaat worden. Nergens voor nodig,zal jij zeggen. Maar denkt je kind er net zoover???

    Ik heb op de site wat tips voor ouders verzameld. Misschien heb je er wat aan, misschien weet je er zelf ook nog een

    https://www.babyenkind.nl/over-opvoeden-en-meer/jij-als-ouder/kindstress-en-toetsen/

    #270955
    Carool
    Lid

    Hier zijn de toetsen begonnen en omdat hij goed kan leren is het nog makkelijk

    Toch moet hij elke dag overlezen en ik toets hem met de vragen

    #270968
    Felice
    Sleutelbeheerder

    heel verstandig, dan went hij daarvast aan. Overigens stress heeft niks te maken met goed kunnen leren. Ik heb in mijn tijd op de middelbare school genoeg kinderen gezien die prima konden leren, en die barstte van de stress

    #270973
    Fiene
    Bijdrager

    De toets stress hier (vooral bij Tim) is vooral uit onzekerheid :( hij is hoogbegaafd en toch voor iedere toets bang dat hij het verpest :unsure: Hij gaat nu groep 6,7 en 8 in 2 schooljaren doen en we twijfelen nog wanneer we hem dat gaan vertellen….juf verwacht dat hij straks makkelijk gymnasium moet kunnen en dat wil hij ook graag maar we vrezen dat hij door die onzekerheid het niet gaat trekken, tips zijn dus welkom ;)

    Ieder 10 minuten gesprek is hij wr bang dat we te horen krijgen dat zijn resultaten niet goed genoeg zijn….onbegrijpelijk….en heel sneu want hij heeft nog nooit lager dan een A gehaald!

    #271026
    Felice
    Sleutelbeheerder

    juist omdat hij zo slim is, ziet hij wat er allemaal nog mogelijk is en hoe weinig hij daar nog van weet…….heb je wel eens geprobeerd hem uit te leggen dat het voor dit moment genoeg is ?

    #271027
    smurfie
    Lid

    Wel een goed artikel hoor! Ik denk dat het voor een hoop kinderen wel kan helpen.

    Ik was zelf ook echt een leerbeer en haalde over het algemeen hele goede cijfers. Toch is er op de middelbare school bij mij faalangst geconstateerd.

    Bij mij hielp het juist niet om ver van tevoren te beginnen met leren, daar raakte ik alleen maar meer van in de stress.

    Dus: de dag van tevoren flink gaan blokken. Zo had ik maar 1,5 dag stress en omdat ik het zo in m’n hoofd stampte, haalde ik meestal nog goede cijfers ook :)

    Wat mij trouwens erg is opgevallen in m’n middelbare school-periode is dat het ene boek het andere niet is. Vergelijkbaar met een gewoon leesboek (het ene boek leest veel moeilijker weg dan het andere), heb ik zelf ondervonden dat niet alle leerboeken geschikt zijn voor elke leerling!

    Frans bijvoorbeeld, daar bakte ik de eerste 2 jaar niks van.. totdat ik een ander boek kreeg, toen haalde ik alleen nog maar 9’s en 10en! Toch wel een pittig verschil.

    Ook is de leermethode van elk kind anders. Er bestaat een Kolb-leerstijlen test waarin wat duidelijk wordt uitgelegd dat niet ieder kind op dezelfde manier leert. Klik hier voor wat ik bedoel.

    #271047
    Fiene
    Bijdrager

    juist omdat hij zo slim is, ziet hij wat er allemaal nog mogelijk is en hoe weinig hij daar nog van weet…….heb je wel eens geprobeerd hem uit te leggen dat het voor dit moment genoeg is ?

    Daar zeg je wat, zo had ik het nog niet bekeken. Er zit wel wat in….toch maar weer eens even een babbeltje van moeder tot zoon houden dus ;)

    Hij kijkt idd erg vooruit…wat hij nu leert vind hij maar saai, alleen de projectweek laatst vond hij wel mega leuk over de 80 jarige oorlog! Hij kijkt bijvoorbeeld al erg uit naar de middelbare schooltijd waar hij (als hij gymnasium zou gaan kunnen doen) latijn en grieks gaat krijgen….

    Ik denk idd dat dat dan komt doordat hij daar nu wel een uitdaging in ziet. Hmm zo al babbelend kom ik ineens tot veel inzichten ;) thx Felice

    #271049
    Felice
    Sleutelbeheerder

    kolb is inderdaad erg leuk,er zijn op dit gebied wel meer zaken te vinden, als mensen dat leuk vinden moeten ze het maar zeggen : ik heb er info genoeg over.


    @Smurfie
    : waarschijnlijk kun je heel goed leren,en is dat de reden dat je met op het laatste moment sprinten nog goede resultaten wist te halen. Echter…..kennis moet ook ¨beklijven¨ ik noemde dat destijds : van jou worden. En dat is onmogelijk als je het de dag van te voren stampt. Dan zit de kennis nl alleen maar in je korte termijn geheugen en niet in je lange termijn geheugen, waar het eigenlij hoort. Dus stampen op het laatste moment lijkt een heel aantrekkelijke optie, maar is op de wat langere termijn schadelijk.

    Het is vergelijkbaar met een chrasdieet, zal ik maar zeggen

    Bij een mens met faal-angst moet de angst zelf aan banden gelegd worden. Trucjes helpen je uiteindleijk niet verder. En dat @f Fiene is dan ook weer iets voor jou om over na te denken : Tim vindt testen eng, en dat feit moet je serieus nemen. Je zou hem ook eens kunnen vragen : waarom hij zo zeker weet dat hij zijn testen niet goed maakt.

    Nog even een naar woord over de middelbare school. Hij zou niet het eerste kind zijn dat zich op de middelbare school een rolberoerte schrikt. 1) ze zijn niet meer het slimste kind van de klas, erger nog : er is een klas vol slimmerikken. Sommige kinderen boeien op, anderen klappen dicht en weer anderen worden boos: ze zijn hun koninkrijk verloren.2) inplaats van 1 klasje met 1 juffie ren je met minimaal 20 kinderen van lokaal naar lokaal, voor de docenten ben je een van de velen. Die speciale aandacht die je op de basisschool kreeg valt helemaal weg ( wat een middelbare school ook beweert)

    Ik wil je niet afschrikken, maar ik heb het als docent op de middelbare school genoeg gezien. Een kennis van mij stuurde haar zoon net 11 jaar oud naar de middelbare school. Een gymnasium in Leiden , gespecialiseerd in hoog begaafden. Ik zei Doe het niet meid, maar ja, het kind verveelde zich….dus …moest naar de middelbare school. Je wil niet weten wat een drama het – nog – is-

    een kind te jong naar de middelbare school sturen : je moet er echt goed over nadenken. Is er een DaVinci bij jullie in de buurt?

    #271050
    Fiene
    Bijdrager

    Jah, wij hebben hier een DaVinci ;) Ik heb ook erg getwijfeld of ik hem nu die klassen wel versneld moest laten doen. Zelf heb ik ook een klas overgeslagen en het scenario wat jij hier schetst overkwam mij dus…ik startte op het VWO en deed uiteindelijk Mavo examen (wel met hele hoge cijfers en alles op D niveau). Bij mij was het idd het massagevoel (denk ik) wat me de das om deed want toen ik de tweede klas naar een andere school ging (een veel kleinere) kwam het helemaal goed!

    Het gymnasium waar Tim heen wil is ook een klein schooltje, er gaan veel kinderen van deze school heen dus onbekend is het dan niet helemaal. En wat jij zegt is ook waar ik het hardste hoofd in heb…dat hij het onderschat, dat hij denkt: hehe eindelijk wat te doen en dat hij dan ineens niet meer de slimste is maar gewoon gemiddeld. Maar daarom hebben wij ook gekozen voor deze school, ze hebben hier verticale klassen waardoor je kind steeds bij aanvang van een nieuwe bouw in een nieuwe stamgroep beland en weer onderaan de ladder komt te staan. Daarentegen is het ook mega goed voor het zelfvertrouwen om ook eens oudste van de klas te zijn en ook je jongere klasgenootjes een handje te (moeten) helpen…

    #271052
    Felice
    Sleutelbeheerder

    dat stam principe was het enige van de montesorri wat ik echt heel goed vond…

    ik moet je eerlijk zeggen : ik ben geen fan van versneld groeien. Ik heb vaak het idee dat de juffen gewoon van het probleem af willen zijn….

    Want het feit dat je goed kan leren dat betekent nog niet dat je alles goed kan, toch ? of zeg ik nu iets schokkends…dus oke, hij is sneller klaar met rekenen, rekent ook op een beetje hoger niveau,mooi fijn en dan gaat hij iets doen waar hij niet zo goed in is, tekenen of piano spelen, voor mijn part op je handen lopen.In ieder geval iets waar andere capaciteiten voor nodig zijn dan je hersens. Weet je hoeveel zelfvertrouwen je krijgt als je iets kan wat je eerst niet kon??

    Een oud leerling van mij heeft een groot deel van groep 8 doorgebracht met het helpen van 3de groepers

    daar waren vooral haar ouders heel erg blij mee, want die zeiden ;dat je goede hersens hebt is een ding, wat je ermee doet een tweede.En anderen helpen met je kwaliteiten,dat vinden wij zoals het hoort

    Op de middelbare school studeerde ze, naast het VWO op hoog niveau chello. Kijk zo blijf je de verveling ook de baas…

    nu heeft ze een hotemetotte baan in ..Japan en chello, nee dat speelt ze niet meer. Zonde he

    #271053
    Fiene
    Bijdrager

    Heb je helemaal gelijk in, net wat ik al zei: ik heb nog altijd mijn twijfels over het versneld doorlopen van die laatste drie groepen…juist omdat ik daar zelf zo mee op mijn bek ben gegaan!

    Wat jij zegt is idd ook waar, dat je kwaliteiten benutten door anderen daarmee te helpen is heel waardevol en dat is ook wat ik zo mooi vind aan Jenaplan. Elkaar helpen staat heel hoog op het prioriteitenlijstje. Zo hebben ze ook een maatjes systeem, ieder bovenbouw kind is gekoppeld aan een middenbouw/onderbouw kind en op 2 vaste dagen gaan ze samen lezen of rekenen en met projecten werken die kinderen ook weer samen. Met weekopeningen en sluitingen gaat het oudere kind ook eerst zijn maatje ophalen en dan gaan ze samen rustig in de hal zitten. Echt een goed en mooi systeem. Op dit moment word Tim ook ingezet bij het helpen van kinderen die het juist allemaal wat moeilijker af gaat, en dat vind hij geweldig. Ook krijgt hij extra projecten, uitdagingen want rekenen en taal dat zit wel snor. Op dit moment is geschiedenis zijn passie en topo vind hij ook helemaal leuk dus daar stimuleren ze hem nu in en ik zie hem daardoor opbloeien. Ze bespreken steeds samen wat hij leuk zou vinden om als bij project te doen en natuurlijk let juf dan op dat het niet teveel van hetzelfde is ;) Wat dat betreft denk ik wel dat hij daar goed op zijn plek zit, maar die onzekerheid….het is echt totaal onnodig, al weet hij zelf gewoon echt zeker dat hij de betreffende toets helemaal verprutst heeft keer op keer :( 10 minuten gesprekken zijn ook heel erg stress momenten voor hem, en daarom neem ik hem altijd mee (in overleg met de juf) zodat hij zelf ook hoort dat hij het allemaal prima doet…

    De tip van de extra uitdaging zoals bijvoorbeeld een instrument leren bespelen neem ik even mee, bedankt daarvoor

    #271072
    Chantal
    Moderator

    Sjee Fiene wat lastig voor Tim…

    Zelf kon ik volgens de basisschool best havo/vwo doen… Kwam in een vwo klas terecht maar toen kwam het me niet meer aanwaaien en moest ik er moeite voor gaan doen… Daar had ik dus geen zin in dus uiteindelijk ook op mavo niveau mn diploma gehaald.. Voelde me veel meer op mn gemak in de klas en deed t weer vrolijk fluitend :)

    #271079
    Pallas
    Bijdrager

    Ik leer heel erg hetzelfde als Smurfie: last minute. Je hebt wel gelijk Felice, dat de kennis daardoor ook korter blijft hangen. Aan de andere kant ervaar ik het heel erg zo: zodra kennis echt belangrijk is, wordt er bij een volgende toets op voortgebouwd of wordt het daar herhaald. Ik heb nog nooit nadelen ondervonden van het feit dat ik aan kortetermijnleren doe. Hoewel… nu voor dit examen merk ik toch dat een bepaald stukje leerstof er nog steeds niet in zit.

    Ik moet twee manieren van leren onthouden. De verschillen weet ik, en de namen ook, maar welk van de twee manieren nou welke naam heeft… ik vergeet het al 5 jaar lang :(. Toch maar vaker herhalen dan #wijzeles2wekenvoormijnexamen

    #271082
    Taaipoppetje
    Bijdrager

    Fiene, wat lastig van Tim… Het lijkt me voor hem ook lastig als er geen uitdaging meer in zit. Weet je ook wat hem zo stressig en bang maakt voor toetsen en 10min gesprekken? Hij hoort en ziet dat hij het goed doet toch..?

    Wat leuk dat geschiedenis zijn passie is. Ik vind het mooi om te horen dat een kind daar helemaal in op gaat :blij:

    Hier ook jenaplan.. ik vind het mooi.. het helpen van elkaar. Maakt je sociaal..

    #271084
    mimroos
    Lid

    Tsja, ik leerde het best als ik stress had, dus ik liet de toets eerst heel dichtbij komen en kon mezelf dan pas er toe zetten om een boek open te doen.

    Eerlijk gezegd heb ik me 8+6 jaar doodverveeld op school. Ik heb al het mogelijke ernaast gedaan: werken, schoolkrant, muziekles, koor, alles wat ik kon bedenken. Op de universiteit haalde ik het eerste halfjaar maar n tentamen. Daarna heb ik geleerd hoe ik moest leren en ben ik netjes afgestudeerd.


    @Fiene
    : zolang Tim het leuk vindt op school, zou ik hem lekker op zijn eigen tempo laten ontwikkelen. En vertel hem maar vast dat de middelbare school niet bepaald het walhalla is. Het belangrijkste is dat hij voldoende uitdaging heeft en het leven leuk vindt.

    Wij hebben Timo wel versneld door de kleuterklas laten gaan. Hij zat in groep 1/2, een combiklas. Het eerste halfjaar deed hij groep 1, daarna groep 2 en nu groep 3. En we concludeerden dit weekend dat hij al 3 maanden geen explosie meer had. Vorig jaar had hij regelmatig enorme driftbuien, van soms wel een uur lang, en hij was soms echt compleet onhandelbaar thuis. Nu zit hij netjes op niveau, hij leert en heeft uitdaging en bloeit helemaal op. Dat kan dus ook!

    Vorig jaar was het telkens drama om hem naar school te krijgen en nu gaat hij met plezier.

    Ik weet van de juf dat ze regelmatig toetsen hebben, maar hier heb ik er echt nog nooit een woord over gehoord van Timo. De Cito-toets vorig jaar? Hij vertelde het pas een week later, als bijzinnetje in een ander verhaal. Maar hij neemt toetsen dan ook geen seconde serieus. Als hij geen zin meer heeft, vult hij gewoon nonsens in en istie klaar. Het heeft ook voordelen dus als een kind een toets w serieus neemt!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.