Sterven denkbeeldige vriendjes uit?

Tags: 

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar Felice 1 jaar, 6 maanden geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Felice
    Sleutelbeheerder

denkbeeldig vriendje

Heel veel kinderen hebben een denkbeeldig vriendje. Die soms zo echt was, dat moeders maar een bordje extra op tafel zetten…
    Maar het lijkt erop of denkbeeldige vriendjes beginnen uit te sterven. De Guardian heeft onderzocht dat in 2001 bijna de helft van de kinderen een denkbeeldig vriendje hadden. En nu  nog maar 17 %

Dat is best heel weinig.
    Volgens de Guardian, is dat allemaal te wijten aan…..juist het tablet. Of de telefoon, of de  tv. Kortom aan alle schermen die een kind ter beschikking staan.
    Waarom, zeggen zij, zou je de moeite doen een vriendje te verzinnen, wanneer alle mogelijke en onmogelijke al lang verzonnen vrindjes, met een vinger beweging kan oproepen?
    Ik denk dat de Guardian daar gelijk in heeft.

Het is best lastig zelf een vriendje te verzinnen. Dat vraagt creativiteit en voorstellingsvermogen.
    En zo mooi als Pipa Pig, Thomas de Trein of Mega Mindy kan jij het zo een twee drie ook niet verzinnen.Dat alleen al is een verkeerde boodschap aan een kind

Ik vind het persoonlijk een verarming van de kindertijd. Een zelf verzonnen vriendje, kan je kind namelijk veel beter helpen in het leven dan Pipa Pig, die alleen maar zegt en doet wat de filmmakers willen dat ze zegt.
    Een denkbeeldig vriendje staat klaar om je te troosten als je verdrietig bent, en zegt precies wat jij wil horen. Natuurlijk, want je hebt het zelf bedacht. Zo leert je kind zichzelf te troosten.

Een verzonnen vriendje kan je overhalen dingen te doen, zo leert een kind zich zelf zelfvertrouwen. Je kind kan op zijn beurt het denkbeeldige vriendje iets verbieden. Zo leer je kind zich te laten gelden.
    Dat alles gaat als vanzelf….

Je kan zelfs je denkbeeldig vriendje de schuld geven…en dat is best wel een keertje fijn, dat jij het niet gedaan hebt…

Om al dit soort zaken  vind ik verzonnen vrienden echt een aanwinst. En is het echt jammer dat die dreigt te verdwijnen. Vertel eens: hebben jullie kinderen een denkbeeldig vriendje?

Een bizar fenomeen, zo’n ingebeeld vriendje… Mijn kinderen zijn er nog te jong voor (5 maand en anderhalf), maar ik herinner me dat ik als kind ook een ingebeeld vriendje had. Ik was enig kind en mijn ingebeelde vriendinnetje was eigenlijk de zus die ik altijd wilde. Mijn ingebeelde vriendinnetje verdween van het toneel toen ik zo’n jaar of 12 was. Ik ga helemaal akkoord met de stelling van de Guardian: tablets en computers zullen zeker iets te maken hebben bij de verdwijning van ingebeelde vriendjes. Feit is ook wel dat het in bepaalde opzichten een verarming is van de kindertijd. Mijn vriendinnetje en ik hebben heel wat avonturen beleefd ";)"

Felice
    Sleutelbeheerder

dat kan ik me voorstellen Mariaatje! Grappig: een vriendin van mij vertelde van de week ook, dat zij geen ingebeeld vriendje had, maar een ingebeeld zusje!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.