Sinterklaasgeloof

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur

Mijn oudste van 8 is alweer volop met Sinterklaas bezig. Inclusief kritische vragen.

Moet ik dat een handje helpen? Of wachten tot hij het zelf heeft ontrafeld? Ik wil ook niet dat hij afwijkt t.o.v. zijn leeftijdgenoten. Maar ja: geloven die nog of niet?

ipi
    Lid

Mijn dochter zit in groep 5 en wij hebben van de juf een mail ontvangen dat juist in groep 5 veel kinderen op een kantelpunt zitten. Een deel gelooft nog wel en een deel gelooft niet meer. Vanuit school wordt de kinderen niet vertelt dat hij niet bestaat. Wel maken ze surprises in groep 5, maar dat is dus ook onder het mom van Sinterklaas helpen.

Mijn dochter weet sinds vorig jaar (ze was toen bijna 7) dat hij niet bestaat. Ze stelde kritische vragen, had zelf iets van het zal allemaal wel niet echt zijn. Ik vond het toen te ver gaan om maar door te blijven gaan dat hij wel bestaat. Ook niet-geloven heeft zijn leuke kanten. Je kan dan delen in de geheimen en ook zelf op stap voor kadootjes.

En op het moment dat mijn zoontje staat te zingen voor de Sint zingt zij net zo hard mee, gewoon omdat dat gezellig is.

Felice
    Sleutelbeheerder

ik geloof dat mijn zoon ook 7 was, hij stelde kritische vragen, hij was de laatste gelover…we vonden het geloof ik wel makkelijk. Maar zeker 2 jaar lang geloofde hij weer volop als de Sint in het land was. Ik weet dat ik hem vroeg : waarom doe je dat nou , ben je bang dat je anders geen cadeautjes krijgt of zo ?

Nee zei hij, die kocht jij toch altijd al. Dus dat maakt niet uit. Maar ik vind het zo gezellig….En toen hebben we nog maar 2 jaar gezellig doorgeloofd. Overigens hij is nu 21 en pikt och nog wel even mee, waar het dit jaar om draait in het Sinterklaas journaal…

Bedankt Ipi en Felice!

Dit is precies wat ik nodig had.

Ik denk dat we hem dit jaar ook maar van zijn geloof af moeten helpen. Ik voel me elke keer zo beklemd als ik zijn kritische vragen in de lucht laat hangen. Of met flauwige antwoorden door kom (‘Tja, niemand weet het precies.’)

Gelukkig blijft het daarna dus ook nog leuk om mee te vieren. Het Sinterklaasjournaal is idd heel leuk. Zelfs als je groot bent dus. :)

smurfie
    Lid

8 is wel een mooie leeftijd vind ik. Zelf was ik ook 8 toen mij werd verteld dat hij niet meer bestaat. Het enige wat ik toen lastig vond was dat ik zo graag wilde weten of m’n vriendinnetjes ook al niet meer geloofden, maar dat kon ik ze natuurlijk niet direct op de man af vragen.

Voor mij is het belangrijk om de knoop door te hakken op een moment dat m’n kind zelf kritische vragen gaat stellen.

Denk dat je er wel goed aan doet dus :)

post-3208-092377500 1352470947_thumb.jpg

Wat ik me afvraag of je het dan voor of na 5 dec verteld….

Chantal
    Moderator

ALs je kind al twijfelt maakt et denk ik niet veel meer uit wanneer je het verteld Smurfie…

December is gewoon een gezellige maand, of je nu gelooft of niet hihi :)

paula
    Bijdrager

Oooh wat zijn en waren jullie kinderen jong toen ze al niet meer geloofden :o Ik heb het ilona deze zomer verteld (10) en nog zijn er kinderen uit haar klas die nog geloven.

Vorig jaar heeft een ander meisje het verteld 2 weken voor het 5 dec. was en toen heb ik het rechtgebreid :blush: ik vond het zo zonde voor die 2 weken.

Deze zomer heb ik het verteld op een middag toen Dani op schoolreis was, want ik wilde het niet vertellen net voor het slapen gaan en wilde haar genoeg tijd (zonder dani erbij) geven om vragen aan mij te kunnen stellen.

Nu vind ik het ook wel weer leuk vooral ook om te zien hoe ze het meespeelt met Dani.

Taaipoppetje
    Bijdrager

hahaha dat is zeker grappig paula! ik zou ook willen dat ze zo lang mogelijk geloven. maar het hangt ook van je omgeving af.. als er veel kids op school niet meer geloven dan hoor je dat op een gegeven moment toch wel een beetje :)

Ik zit met hetzelfde ‘probleem’. Gwen gelooft nu nog wel, maar ze stelt hele kritische vragen, vooral over hoe de Sint altijd weet wat ze wil hebben en hoe hij ons adres weet. Dus ik ben bang dat het volgend jaar voor haar afgelopen is.

Ik was trouwens vijf toen ik wist hoe het echt zat, dank zij mijn broers (die zijn 5 en 7 jaar ouder). :hmmz:

smurfie
    Lid

Chantal, je bedoelde beertjenicky denk ik ;)

Wat ik me afvraag of je het dan voor of na 5 dec verteld….

Dat ligt ook net aan de situatie natuurlijk. Is je jongste bijv. al ouder dan 8 en de anderen geloven al een paar jaar niet meer, dan denk ik dat je het beter ruim voor Sinterklaas kunt vertellen zodat je ook geen gedoe meer hebt met kadootjes enzo en je bijv. surprises kunt gaan maken.

Astrid17: mijn zussen zijn 8 en 10 jaar ouder, hier nooit problemen mee gehad gelukkig :)

mimroos
    Lid

Vanmiddag kwam Timo helemaal verontwaardigd uit school: de rest van de klas zegt dat Sinterklaas niet bestaat en dat papa en mama de kadootjes in de schoen doen!

Gloep…

Wie gelooft er dan wel in Sinterklaas? Alleen Rik en ik en de juf.

Na een poosje aarzelen heb ik vanavond op de rand van het bed verteld dat de rest van de klas gelijk had. Hij had het er zichtbaar moeilijk mee. We hebben zeker een kwartier allerlei ingewikkelde vragen besproken. En uiteindelijk zei hij ‘weet je mam, Rik geloofde het eigenlijk ook niet meer’.

Tsja, onze vijfjarige in groep 3, met kindjes die soms al 7 zijn, is blijkbaar nu al toe aan de waarheid. Hoewel, hij vond dat we met z’n allen hadden gelogen!

paula
    Bijdrager

Aaahhhh ik vind het Zoooo jong! Wat gek dat er zo’n verschil zit in leeftijd h

Weet je…voordat ze echt pas goed van het sinterklaas feest kunnen genieten zijn ze 3 a 4 jaar en dan geloven ze na 1 a 2 jaartjes al niet meer, zo zonde vind ik dat.

Maar als de hele klas al niet meer geloofd ga je daar natuurlijk in mee, het is helemaal niet leuk als iedereen het al weet en ze gaan smoezen.

Goed aangepakt om het maar te vertellen al denk ik dat je er zelf nog even mee gewacht zou hebben als de situatie anders geweest zou zijn.

smurfie
    Lid

Awww.. 5 is wel heel jong ja. Vanaf een jaar of 4/5 kun je ook pas echt dingen gaan onthouden/herinneren. Jammer dat ie dus nooit het spannende van alles rondom de Sint zal kennen.

Enne.. ik vind dat je zoontje wel gelijk heeft hoor als ie zegt dat jullie met z’n allen hadden gelogen. Dat is toch ook gewoon zo! :blij:

Taaipoppetje
    Bijdrager

Mimroos, 5 is wel jong:( maar net wat je zegt.. hij zit dan ook met kids van 7 jaar.. die zitten al op de twijfelgrens meestal..

Wel jammer maar het heeft ook zn leuke kanten natuurlijk. Voelt ie zich nog steeds bedrogen of voelt ie zich nu een grote jongen omdat ie het grote geheim weet? :)

Ik hoop dat mijn kids het zo lang mogelijk gaan geloven..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.