schoonmaakrooster

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Pallas
    Bijdrager

Met alle goede voornemens ben ik ook van plan om meer te doen aan het huishouden. In elk geval gestructureerder. Kan geen kwaad hier.

Mijn plan:

elke dag: stofzuigen

elke week: wassen, toiletten, dweilen

Daarnaast elke week een deel van het huis: badkamer, keuken, woonkamer of bovenverdieping.

Met z’n 2en wordt het hier niet heel smerig, maar met regelmaat wat bijhouden is geen overbodige luxe.

Hoe doen jullie dat?

Carool
    Lid

Dagelijks stofzuigen, beide wc’s, wasbakken, bedden opmaken en minstens 1 was

Na het avondeten word de keuken afgenomen, zo ook het gasfornuis gesopt

Om de dag overal stoffen (dan bedoel ik doekje over kasten, tafels en raamboorden) en boven stofzuigen

Dweilen zo’n 3x per week beneden en 1x per week boven

1x per week grondig afstoffen met natte lap, planten verzorgen, wc grondig, bank van zn plaats etc etc

1x per week alle bedden verschonen

Meestal om de dag strijken wanneer kid sin bed liggen

badkamer soppen doe ik wanneer ik het nodig vind, niet echt schema, ene keer 2x in de week andere keer 1x ofzo. (gewoon bijhouden wel dagelijks en droogwrijven na douchen)

Volgens mij vergeet ik vanalles te zeggen nu, ben zowat hele dagen bezig

Loop natuurlijk hele dag op te ruimen, dan weer eens een keukenlade uitmesten, de kelder uitzoeken, kledingkasten..

Niet echt een schema, meer een routine

Heb natuurlijk 3 kids, waarvan 2 met huisstofmijt allergie, bij tandenpoetsen vind je geregeld een kwak in de wasbak, overal autootjes etc onder de bank

dropje
    Lid

Wij hebben ‘de kluszus’ hihi.

Iedere avond: aanrecht opruimen en schoonmaken. 10 minuten opruimen (geen speelgoed maar rommeltjes), 20 minuten strijken, vaatdoek/theedoek vervangen, prullenbak legen, vaatwasser vullen/leegruimen.

Dat iedere avond. Zo is het ’s ochtends als je opstaat opgeruimd en netjes.. Dat werkt psychologisch om het opgeruimd en schoon te houden.

Ik kan met mijn rotlijf niet goed stofzuigen, dus manlief stofzuigt di-do-za. De andere dagen veeg ik.

Meer structuur heb ik niet, omdat wij een hele hectische tijd gehad hebben. Maar het zal er op neer komen dat we zaterdagochtend poetsen. Dan kan mijn man de dingen overnemen die ik niet kan. Ik doe tussendoor het stoffen, en ga dagelijks over de wc-bril/sanitair om het schoon te houden (uitgebreid poetsen doen de dus op zaterdag).

De ene week de badkamer goed, de andere week de keuken goed. De ene week de boven goed, de andere week de beneden grondiger. De douchekabine doe ik als ik ga douchen tussendoor vaak ff snel met spray.. Dan spray ik het in, laat het ff intrekken, ga dan douchen, en spoel het eerst ff met de douchekop af.

Maar euh… heel eerlijk.. de laatste maanden is het niet zo goed gegaan. Wij hebben onszelf voorgenomen om echt weer de structuur op te pakken.

Klaver
    Bijdrager

Hier geen rooster maar doen we gewoon dagelijks wat moet gebeuren. Waar Ries mee begonnen is, maak ik vaak af als hij naar zijn werk moet of andersom. Op dagen dat hij vrij is, gaan we even samen door het huis.

De wc’s, wastafels en de was worden dagelijks gedaan, stofzuigen om de dag, dweilen elke donderdag, bedden 1x per 2 weken en de rest dus net hoe het uit komt.

Bij ons is het nu nog een ochtend in het weekend even alles aanpakken.

Omdat we beide 5 dagen weg zijn is het nog geen echt rommeltje…

Meestal haal ik 2 keer per week een doekje over het toilet…

De wastafels houden we zelf goed schoon na elke keer tandenpoetsen of bij martijn na het scheren…

smurfie
    Lid

Hmm… hier moet er eigenlijk ook wat meer structuur in gaan komen.

Net wat je zegt: het wordt niet heel smerig met z’n twee, maar een overbodige luxe is het nou ook weer niet. En wat het erger maakt: als je het allemaal in 1x moet doen.. dan heb je ineens een hele hoop werk te verzetten! :o

Eigenlijk alleen structuur met stofzuigen. Ik op woensdag, hij in het weekend. Overige dingen zoals de was, doekje over aanrecht, doekje verversen, wc, bed opmaken enzo doen we pas als we vinden dat het nodig is.. :blush:

Chantal
    Moderator

Hihi smurf :P

Hier wel redelijke structuur..

Elke dag wordt er gestofzuigd, Doekjes op het aanrecht doen we niet aan(maken we droog met de handdoeken en theedoeken die we daarvoor gebruikt hebben :blush: ) Die worden dus ook elke dag nieuw opgehangen en soms wel twee keer per dag :P

Dweilen doe ik meestal 1x in de week, vaker als nodig is

Toilet nemen we sowieso elke dag wel af met een doekje en 1 keer pw doe ik et grondig

Bedden verschoon ik meestal eens per week a 1.5 week..

Taaipoppetje
    Bijdrager

hier ook wel redelijk structuur eigenlijk.

Mijn man is alleen op zondag vrij van werk dus dan haalt hij meestal de stofzuiger erdoorheen, doet de kattenbak en de hamster kooi (trouwens niet elke week maar om de week doen we de dieren)

Maandag, dinsdag en woensdag werk ik dus los van in de avond een doekje over de wc en woensdagmidd stofzuigen als ik vrij ben en een wasje in de avond gebeurt er verder niet veel. Donderdag en vrijdag ga ik door het huis. Om de week doe ik de badkamer en om de week de bedden. De keuken hou ik gewoon bij als ik afwas.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.