Sambal

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Taaipoppetje
    Bijdrager

Ik heb net sambal gemaakt: mjamm!!

Nodig:

– 10 rode pepers

– 10 teentjes knoflook

– 2 uien

– Ketjap

– Bruine suiker

– Citroensap

Pel de teentjes knoflook en de uien en snij alles fijn. Mix het met een keukenmachine tot een massa.

Voor minder pittig haal je de zaadjes uit de rode pepers, ik heb 5 van de 10 pepers ontzaad. Allemaal fijn snijden, in de keukenmachine en ook hier komt er een soort pasta massa uit.

Fruit een klein beetje olie in een pan en bak het knof/ui-mengsel en pepermengsel.

Voeg naar smaak wat ketjap, suiker en citroensap toe. En een beetje bij beetje wat water zodat de massa wat minder dik word.

Even laten bakken zodat alle ingredienten zich met elkaar kunnen vermengen voor de ultieme smaak. Af laten koelen, eventueel nog een keer door de keukenmachine om het helemaal fijn te maken.

Eet smakelijk!! :)

Felice
    Sleutelbeheerder

hmmmm dat i slang geleden dat ik sambal heb gemaakt !! prima idee Nikki!!! helemaal niet moeilijk en erg lekkerrrr. ik meen me alleen te herinneren dat ik de peppers eerst in de oven pofte

Pallas
    Bijdrager

En bedankt Nikki! Ik ben boos op je. Echt boos. :closedeyes:

Je presteert het namelijk om een heerlijk recept voor sambal hier neer te zetten. Waardoor ik de winkelsambal niet meer lekker vind en een heel grote pot sambal klaar heb staan. En ik had trek in Nasi.

Maar ik heb pepers gesneden (met mijn blote handen aangeraakt natuurlijk), en moet straks mijn lenzen nog uitdoen. Dat wordt een wáre hel.

:'( :wub:

Felice
    Sleutelbeheerder

AUW AUW AUW sterkte

Taaipoppetje
    Bijdrager

whaha aii pallas.. heb je de samballenzen overleefd? Ja hij is wel lekker he.. beetje zoet pittig.. heb jij overigens een sambalwinkel?!

Pallas
    Bijdrager

gisteravond had ik mijn handen nog eens goed gewassen (ook met zo’n stalen ei, wat een uitvinding) en met het uitdoen had ik amper last. Maar vanochtend, man-o-man… tranen met tuiten :(

máár… vanavond Nasi met sambal eten :D

smurfie
    Lid

Fijn he, die stalen zeepjes :)

Een tip voor als het je nog eens overkomt: doe van die wegwerphuishoudhandschoentjes aan als je je lenzen in/uit moet doen!

Taaipoppetje
    Bijdrager

eet smakelijk alvast marij, ik vind het wel een lekker sambal receptje, pittig.. maar toch zoet..

Daisy
    Lid

Pittig, zoet en een berg knoflook… klinkt werkelijk heerlijk Nikki!!!

Daisy
    Lid

Zijn de uien trouwens noodzakelijk??

Taaipoppetje
    Bijdrager

Nee denk het niet daisy maar doordat je ze maal tot puree proef je niet echt ui als in stukjes ui als

Taaipoppetje
    Bijdrager

vandaag een nieuw potje sambal gemaakt, dit keer met minder knoflook en ipv rode pepers had ik nu adjuma pepers (geel)

Zo hee! pittig.. ik rook eraan, nam een hap en mijn neus brand en mn mond is gevoelloos.. euh.. hij is wel iets te onmenselijk pittig hahahahaa

Taaipoppetje
    Bijdrager

De sambal die ik laatst had gemaakt.. de rode is te eten.. de gele is onmenselijk hahahaha

539690_10151291693251440_266130554_n.jpg

smurfie
    Lid

Geef mij die paaseitjes maar die op de achtergrond staan! ;)

:haha:

Taaipoppetje
    Bijdrager

haha die smurf.. en het is zo lekker ;)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.