praat jij openlijk over je menstruatie??

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder

Ik las in GoedGevoel. be een leuk artikel over menstruatie: wat ik me nooit gerealiseerd had, is dat wij tegenwoordig veel langer ongesteld zijn dan onze grootmoeders. Potver, da’s pech , denk je misschien. Maar dat had alles te maken met lang borstvoeding geven en…gemiddelsd 12 zwangerschappen… Laat maar, dan ben ik wel wel wat langer ongesteld!
    Wat ik nog veel boeiender vind is haar pleidooi, om veel opener over je menstruatie te zijn, en er vooral thuis normaal over te praten.

I heb dat altijd gedaan, en ik ben best een beetje verbaasd, dat iemand een dergelijk advies nog nodig vindt.

Doen jullie moeilijk over het feit dat je ongesteld bent??

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/131/Menstruatie/article/detail/2720172/2016/05/31/Goedele-Liekens-quot-We-moeten-meer-over-onze-menstruatie-durven-praten-quot-.dhtml

Bijdrager

Nou ik praat er niet met Jan en Alleman over hahahaha maar wel thuis, of voorheen met collega’s, met mijn zus of andere naaste familie………..maar dan is het meer zo dat het dan een keer ter sprake komt. Het is niet zo dat ik dat regelmatig uitvoerig ga bespreken ";)"

Lid

Vroeger niet…. Deed ik er een beetje geheimzinnig over. Maar eenmaal in de medische molen (na mijn zwangerschappen) bleek de ellende bij mij iets te buitenproportioneel dan je zou mogen verwachten ":ssst:"":blush:". Een novasure behandeling maakte dat ik al een stuk opener werd. Helemaal toen ik echt wel even last heb gehad van narcose en ingreep. En nu… Nu heb ik niets meer te delen. De novasure deed z’n werk niet met als gevolg een hysterectomie begin dit jaar. Geen bloedingen meer voor mij! En dat… is wel een feestje! ";)"(hoewel het herstel wel lang duurt… nog steeds niet helemaal de oude ":(" )

Niet in alle geuren en kleuren en ook niet tegen de buurvoruw of kassajuffrouw 

maar het hoeft geen taboe te zijn 

Sleutelbeheerder

Vroeger niet…. Deed ik er een beetje geheimzinnig over. Maar eenmaal in de medische molen (na mijn zwangerschappen) bleek de ellende bij mij iets te buitenproportioneel dan je zou mogen verwachten ":ssst:"":blush:". Een novasure behandeling maakte dat ik al een stuk opener werd. Helemaal toen ik echt wel even last heb gehad van narcose en ingreep. En nu… Nu heb ik niets meer te delen. De novasure deed z’n werk niet met als gevolg een hysterectomie begin dit jaar. Geen bloedingen meer voor mij! En dat… is wel een feestje! ";)"(hoewel het herstel wel lang duurt… nog steeds niet helemaal de oude ":(" )

​O heb jij een novasure behandeling gehad? Ik heb er onlangs naar zitten kijken, ben wel heel benieuwd naar jouw ervaringen. Zo te lezen niet heel erg positief in ieder geval…

Om weer on topic te gaan: ik ben heel open over mijn menstruatie. Wat uiteraard niet betekent dat ik het door de straat schreeuw :lol: maar bij mijn kinderen, mijn vriend en/of iedereen die er nut bij heeft om het te weten maak ik er echt geen geheim van. Ik praat er met mijn oudste dochter ook regelmatig over. Zij begint nu op de leeftijd te komen dat ook zij ongesteld kan gaan worden, sterker nog, ze is al later dan ik was ;)

Lid

​O heb jij een novasure behandeling gehad? Ik heb er onlangs naar zitten kijken, ben wel heel benieuwd naar jouw ervaringen. Zo te lezen niet heel erg positief in ieder geval…

Euh… nee.​

Ik weet dat er vrouwen zijn die er veel baat bij hebben. Ik heb zelfs contact met ze gehad, niet alleen als een soort review op internet. Maar bij mij… Waar het bloedverlies eerst minimaal was (een beetje hoera gevoel ondanks dat ik absoluut niet fit was door narcose) ging het na drie/wier weken opeens compleet los. Binnen een half uur twee nachtverbanden doorweekt en dat een paar keer achter elkaar. Slechte opvolging uit het ziekenhuis. Het ‘hoorde’ erbij en was niet abnormaal. Weggestuurd met Cyclokapron (stolling) en primolut (hormonen). En dat terwijl ik juist de hele behandeling onderging omdat ik géén medicatie/hormonen meer wilde. Overigens stelt de behandeling zelf niet veel voor. Ik heb daar vooral veel last van de narcose gehad. Voor de rest niet meer/minder last dan bij een standaard menstruatie (voor mij dan) qua krampen.

Ongesteld zijn was al een zooitje. In de drie maanden erna heb ik meer bloedingen gehad dan ooit en op de meest onregelmatige momenten. Ik kon nu helemaal niks meer. Zwemmen? Dat was geen spontane optie. En stel dat ik zou gaan en ik zou een bloeding in het bad krijgen. Mijn leven heeft even stil gelegen in die maanden. En begin januari viel de beslissing. 36 jaar, maar nu moest dat ding eruit! En de gyn (ander ziekenhuis) ging akkoord. Eind februari, een dag voor mijn verjaardag, was het zover. En… het was het waard! Zoals gezegd een hele lange hersteltijd. Maar het feit dat ik geen hele pakken maandverband meer mee hoef te slepen, ik kan doen wat ik wil en me niet meer constant als een vaatdoek voel… Nogmaals het was het echt waard!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.