Over Erkenning

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
  • Auteur
    Kim
    Lid

Ik heb een vraag en kan die op het internet niet terug vinden, ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen.

De vader van mijn kind en ik zijn uit elkaar, hij heeft een drank en drugs probleem.

Nu vroeg ik me het volgende af:

Hij heeft alleen de baby erkend, heeft hij nu ook bezoekrecht? (ik weet dat als er een rechtzaak komt ik die makkelijk win, maar misschien kan ik dat allemaal voorkomen als hij uberhaupt geen rechten heeft) We hadden geen samenlevingscontract en waren niet getrouwd.

volgens mij heeft hij daar geen recht op hoor…alleen als hij ouderlijkgezag heeft..

maar durf het niet met zekerheuid te zeggen

ik zal het eens voor je opzoeken

Kim
    Lid

Als je dat voor me zou willen doen, dan zou ik je erg dankbaar zijn, blijkbaar is het een nogal moeilijke vraag.

de vader van mijn dochter heeft idd ook alleen getekend voor erkenning .. en toen werd er duidelijk bij verteld tegen hem en mij dat hij dus geen recht op ons dochter heeft dan zouden we nog ie smoeten ondertekenen .. Toen zeiden ze ook duidelijk .. Dat ik ( de moeder) alle zeggenschap over het kindje had en hij dus in principe niks te vertellen had over haar!

Kim
    Lid

Weet je nu kan ik opeens ook zoiets herinneren.

Ik weet trouwens niet of de wetten in Belgie anders zijn als ik Nederland, maar ik heb begrepen dat hij in Belgie daar wel recht op zou hebben.

Dit even omdat ik weet dat we hier met Belgische en Nederlandse mensen door elkaar posten, het gaat dus om het Nederlandse recht.

Anoniem
    Gast

in nederland hebben de vaders daar geen recht op ook al hebben ze hun kindje erkend :D , alleen als je naar de rechter bent gegaan voor oudergezag is dit niet het geval en ben je alleen naar het gemeentehuis geweest dan heeft de moeder het gezag

ik heb je even een pb gestuurd…

Kim
    Lid

Ja wat jij schrijft Natascha dat heb ik ook gevonden, maar betekend het gezag dan dat hij daar geen recht op heeft? Ik vind het heel onduidelijk allemaal.

Ik krijg zojuist het volgende binnen:

Het recht op omgang

Art. 377a – 1. Het kind en de niet met het gezag belaste ouder hebben recht op omgang met elkaar.

-2. De rechter stelt op verzoek van de ouders of van een van hen, al dan niet voor bepaalde tijd, een regeling inzake de uitoefening van het omgangsrecht vast dan wel ontzegt, al dan niet voor bepaalde tijd, het recht op omgang.

-3. De rechter ontzegt het recht op omgang slechts, indien:

a. omgang ernstig nadeel zou opleveren voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind, of

b. de ouder kennelijk ongeschikt of kennelijk niet in staat moet worden geacht tot omgang, of

c. het kind dat twaalf jaar of ouder is, bij zijn verhoor van ernstige bezwaren tegen omgang met zijn ouder heeft doen blijken, of

d. omgang anderszins in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.

-4. Tot kennisneming van de in dit artikel bedoelde verzoeken is de rechtbank bevoegd. Indien evenwel een procedure inzake gezagstoewijzing bij de kantonrechter aanhangig is, kan een verzoek tot vaststelling van een omgangsregeling in verband daarmee aan de kantonrechter worden gedaan.

nee volgens de nederlandse regels heeft de vader als hij het kindje alleen heeft erkend geen verder inspraak op het kind.. als daar verder niet voor getekend is en de moeder heeft dus alles te vertellen over het kind dus al sik jou was zou ik idd niet bang zijn voor een rechtzaak

beertje
    Lid

Beste Kim

Als je het zeker wilt weten kun je zo’n boekje krijgen bij de gemeente en hier staat alles in over erkenning en wat nog alles meer, die heb ik namelijk ook gekregen toen we ons kind gingen erkennen.

De vader heeft helemaal geen recht tenzij het via de snelrechter iets vastgelegt is en daar dat niet zo is hoef je denk ik niet bang te zijn voor een rechtzaak ofzo.

Grtz Beertje

Myrthe
    Lid

ik maak het nu mee in mijn omgeving.

de peetoom van myrthe heeft een dochtertje van bijna 4 nu zijn hij en zijn vriendin uit elkaar.

ze waren niet getrouwd en hij heeft haar alleen maar als dochter erkend toen ze in de buik zat nog.

en nu heeft hij dus helemaal nix over het kind te zeggen.

erg is dat.

mijn vriend en ik zijn ook niet getrouwd, maar wij hebben de papieren voor de rechter om het gezamelijke ouderlijk gezag hier liggen.

ik moet ze nog goed lezen en tekenen en opsturen.

ik vind een vader heeft net zoveel te zeggen over zijn kind dan de moeder.

maar als een vader drugs of alohol gebruikt heeft hij zo wie zo niets te zeggen en dan is het zijn eigen fout

Monique
    Lid

Ja wat jij schrijft Natascha dat heb ik ook gevonden, maar betekend het gezag dan dat hij daar geen recht op heeft? Ik vind het heel onduidelijk allemaal.

Ik krijg zojuist het volgende binnen:

Het recht op omgang

Art. 377a – 1. Het kind en de niet met het gezag belaste ouder hebben recht op omgang met elkaar.

-2. De rechter stelt op verzoek van de ouders of van een van hen, al dan niet voor bepaalde tijd, een regeling inzake de uitoefening van het omgangsrecht vast dan wel ontzegt, al dan niet voor bepaalde tijd, het recht op omgang.

-3. De rechter ontzegt het recht op omgang slechts, indien:

a. omgang ernstig nadeel zou opleveren voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van het kind, of

b. de ouder kennelijk ongeschikt of kennelijk niet in staat moet worden geacht tot omgang, of

c. het kind dat twaalf jaar of ouder is, bij zijn verhoor van ernstige bezwaren tegen omgang met zijn ouder heeft doen blijken, of

d. omgang anderszins in strijd is met zwaarwegende belangen van het kind.

-4. Tot kennisneming van de in dit artikel bedoelde verzoeken is de rechtbank bevoegd. Indien evenwel een procedure inzake gezagstoewijzing bij de kantonrechter aanhangig is, kan een verzoek tot vaststelling van een omgangsregeling in verband daarmee aan de kantonrechter worden gedaan.

Zodra de vader het kind erkend heeft hij wel degelijk recht op en bezoekregeling. (althans dat was bij mij zo) Hij erkend op dat moment dus dat het zijn kind is en heeft dus plichten en rechten. Het ouderlijk gezag wil zeggen dat degene die ouderlijk gezag heeft het laatste woord heeft kwa bepalingen. (dit kan al gelden voor bijvoorbeeld een school keuze, maar ook als jij mocht komen te overlijden dat je kind dan auomatisch bij de vader geplaatst wordt)

Ik wil je niet terleurstellen maar ook het drugs en drank misbruik wordt een heel moeilijk verhaal. Je zal wel degelijk moeten bewijzen dat de vader een gevaar kan zijn voor zijn kind. Is dit het geval dan kunnen ze ook nog eisen dat hij zijn ind mag zien onder begeleiding.

Ik kan je dan ook alleen maar aanraden verzamel zoveel mogelijk bewijzen.

wendy
    Lid

hier in belgie is het anders dan in nl. dus kan je niet helpen

Jeda
    Lid

de vader van mijn dochter heeft idd ook alleen getekend voor erkenning .. en toen werd er duidelijk bij verteld tegen hem en mij dat hij dus geen recht op ons dochter heeft dan zouden we nog ie smoeten ondertekenen .. Toen zeiden ze ook duidelijk .. Dat ik ( de moeder) alle zeggenschap over het kindje had en hij dus in principe niks te vertellen had over haar!

ja idd.

Mijn verhaal is net zo.

Als ik wil stoppen met bezoekrecht kan dat zo.

Wel moet hij allimentatie betalen omdat hij het kind heeft erkent!!

angel
    Lid

Als de vader het kindje alleen erkend heeft, heeft ie er geen recht op. Alleen als er ook getekend is voor gezamelijk gezag heeft de vader ook zn rechten en plichten.

Ik ben ook nog niet getrouwd en we moesten ook na de geboorte nog gezamelijk gezag aanvragen anders had mn vriend niks te zeggen over onze kids.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.