Onvruchtbaarheid bij mannen

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar smurfie 6 jaren, 11 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    smurfie
    Lid

Wie o wie weet hoe het zit met onvruchtbaarheid bij mannen? Ik meen ooit begrepen te hebben dat dit erfelijk is, maar het wel een “generatie” over slaat, maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk.

Waarom ik dit vraag… misschien ken je mijn topic ‘PCO syndroom ervaringen gevraagd’. Daar was ik gelukkig ‘snel bij’. In ieder geval voordat we aan kinderen wilden beginnen.

Toen realiseerde ik me eigenlijk nog niet eens dat er bij mijn vriend in de familie onvruchtbaarheid voor komt.

Nu dat eurootje wel is gevallen, snap je dat ik me nu pas echt grote zorgen maak om onze kinderwens.

Mijn vriend heeft een zeer grote familie waarvan ie ’t leeuwendeel nauwelijks tot nooit ziet/spreekt.

Van 1 kant zijn er meerdere ooms/tantes die onvruchtbaar zijn.

Voor zover hij weet heeft hij geen neven/nichten die dit ook zijn en komt er ook geen onvruchtbaarheid voor aan de andere kant van de familie.

Wie kan hier wat meer duidelijkheid over verschaffen?

Groetjes, smurfie.

Pallas
    Bijdrager

Geen idee smurfie!

Mijn eerste gedachte: onvruchtbaarheid is niet erfelijk, want een onvruchtbaar persoon kan geen nakomelingen krijgen aan wie hij het doorgeeft. Blijkbaar waren de ouders van vriendlief dus niet onvruchtbaar.

Aan de andere kant kan het wel zo zijn (technisch biologisch verhaal) dat vruchtbaarheid dominant is. Als mama dan één gen onvruchtbaar en één gen vruchtbaar heeft, is ze zelf vruchtbaar. Heeft papa dat ook, dan is hij ook vruchtbaar. Maar toch is het dan mogelijk dat ze beiden het gen onvruchtbaar aan vriendlief hebben gegeven.

Misschien dat een van onze professionals hier meer over weet?

Daisy
    Lid

Dan is er ook nog weer een verschil tussen onvruchtbaar, verminderd vruchtbaar en sterk verminderd vruchtbaar.. Ik geloof dat verminderd vruchtbaar wel erfelijk KAN zijn.. Maar dit lang niet altijd aan de orde is.

smurfie
    Lid

@pallas: ik weet dat bepaalde ziektes een generatie over kunnen slaan. Stel jij hebt zo’n ziekte, dan kan jouw dochter/zoon het niet krijgen maar je kleinkind dus weer wel.

Het is natuurlijk waar wat je zegt: dat een onvruchtbaar persoon geen nakomelingen kan krijgen aan wie hij het doorgeeft.. maar mede doordat ik weet van die ‘generaties overslaan’ vroeg ik me dus toch het eea. af.

Bij de professionals heb ik gekeken, maar ik geloof niet dat daar iemand tussen zit die antwoord zou kunnen geven op mijn vraag.

En nu Daisy dat zo zegt.. kan het ook niet zo zijn dat ooms/tantes van m’n vriend weliswaar onvruchtbaar zijn, maar er ook verminderde vruchtbaarheid in de fam kan zitten?

Daisy
    Lid

Ik denk dat een gynaecoloog je daar het beste antwoord op kan geven… Daar word je gemiddeld pas naar toe gestuurd als je meer dan een jaar ongewenst kinderloos bent.

Maar als je echt wil weten hoe het zit, ze hebben van die thuistesten..net een zwangerschaps test, maar dan anders.. Dat is een test met 2 vakjes, Als er meer dan geloof ik 2 miljoen zwemmers zijn komen er 2 strepen in het 1e vakje, zijn er meer dan 5 miljoen komen er ook 2 strepen in het andere vakje..

paula
    Bijdrager

Ik denk dat een gynaecoloog je daar het beste antwoord op kan geven… Daar word je gemiddeld pas naar toe gestuurd als je meer dan een jaar ongewenst kinderloos bent.

Maar als je echt wil weten hoe het zit, ze hebben van die thuistesten..net een zwangerschaps test, maar dan anders.. Dat is een test met 2 vakjes, Als er meer dan geloof ik 2 miljoen zwemmers zijn komen er 2 strepen in het 1e vakje, zijn er meer dan 5 miljoen komen er ook 2 strepen in het andere vakje..

Sjee zeg, dus die bestaan ook al?? Nooit van gehoord.

Maar Smurfie, maak je niet gek meid! Wacht alles rustig af! Ik heb een tante die vervroegd in de overgang raakte (23)en een tante die onvruchtbaar was (mijn opa en oma hadden zelf wel 12 kinderen) alle nichtjes hebben eroverin gezeten (logisch) maar allemaal hebben we kinderen gekregen (de tieners nog niet)

smurfie
    Lid

@daisy, jij weet een hoop over testen begrijp ik :) Wederom bij het Kruidvat? Of waar haal je deze? Zal het er vanavond eens met manlief over hebben, bedankt iig. voor je reactie.

@paula: bedankt voor je bemoedigende woorden, maar dat ik me niet gek moet laten maken is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

M’n kinderwens is al jaren heel groot, dus dit is niet iets wat ik zomaar makkelijk naast me neer kan leggen helaas..

smurfie
    Lid

Daisy, je kan me vast nog wel antwoord geven op m’n bovenstaande vraag :)

Daisy
    Lid

@daisy, jij weet een hoop over testen begrijp ik :) Wederom bij het Kruidvat? Of waar haal je deze? Zal het er vanavond eens met manlief over hebben, bedankt iig. voor je reactie.

Sorry, helemaal je vraag nooit gezien!!

Ik had gelezen dat ze te koop zijn bij http://www.thuistesters.nl

Edit: gevonden!

http://www.thuistesters.nl/zwangerschap/vruchtbaarheid-testen

smurfie
    Lid

Super, speurneusje! Ik ga eens even kijken of daar wat voor ons tussen zit :)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.